IFG Truck: Itinerant Maker Laboratory

  • Wendell Bento Geraldes IFG
  • Carlos Roberto da Silveira Júnior IFG
  • Josemar Alves dos Santos Junior IFG
  • Anna Clara Valeriano Diniz IFG
  • Alec Kawam Seixas Fonseca IFG
  • Sávio Augusto de Queiroz Gonçalves Rocha IFG
  • Karen Cristine Lins Simões IFG

Abstract


Public policies combined with initiatives that encourage the retention and success of basic education students will contribute to greater inclusion of these students in higher education and the world of work. This summary presents an experience report of an initiative that combines the STEAM methodology (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) with Maker culture with an itinerant proposal that takes a laboratory of current technologies to public basic education schools.

References

Azzalis, L., Rosalen, M., Viesba, L., and Viesba, E. (2020). Anais do I Encontro Nacional Movimentos Docentes Volume - I. Accepted: 2020-12-16T13:27:40Z.

Chamorro, M. A. R. (2024). Oficinas pedagógicas Maker Itinerantes: desenvolvimento de práticas e produtos tecnológicos para aprendizagem criativa. Publisher: Universidade Estadual Paulista (Unesp).

Pereira, R. d. S. (2024). Fabricar: uma proposta de espaço maker móvel composto por materiais didáticos para Anos Finais do Ensino Fundamental. Accepted: 2024-12-06T12:54:10Z.

Silva, R. A. d. and Demo, P. (2021). EducaÇÃo 4.0 para a indÚstria 4.0 : Protagonismo do avanÇo social no cenÁrio introduzido pela sociedade da informaÇÃo. Revista de Estudos Interdisciplinares, 2(4).
Published
2025-04-07
GERALDES, Wendell Bento; SILVEIRA JÚNIOR, Carlos Roberto da; SANTOS JUNIOR, Josemar Alves dos; DINIZ, Anna Clara Valeriano; FONSECA, Alec Kawam Seixas; ROCHA, Sávio Augusto de Queiroz Gonçalves; SIMÕES, Karen Cristine Lins. IFG Truck: Itinerant Maker Laboratory. In: NEW IDEAS LAB - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 1-3. ISSN 3086-0741. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2025.6322.