Digital Girls UFJF: Unplugged Computational Thinking Workshops as a Strategy for Including Girls in STEM

  • Bárbara M. Quintela UFJF
  • Lara O. Esteves UFJF
  • Ana Clara Verly UFJF
  • Alessandreia Oliveira UFJF

Abstract


This paper does not include an abstract.

References

Bell, T. and Vahrenhold, J. (2018). CS Unplugged—How to Teach Computer Science Without Computers. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 jan. 2025.

Clarke, R. and Judd, S. (2018). Evaluating the impact of the girls who code summer immersion program: (abstract only). In Proceedings of the 49th ACM Technical Symposium on Computer Science Education, SIGCSE ’18, page 1108, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

da Silva, S., Esteves, L., Dias, L., Guimarães, M. L., Oliveira, A., and Quintela, B. (2024). Algoritmos de forma lúdica: uso de jogos como estratégia para reduzir desigualdade de gênero na computação. In Anais do XXIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1362–1373, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Dias, L., Guimarães, M., Oliveira, A., and Quintela, B. (2024). Incentivando meninas ao pensamento computacional: Oficinas de computação desplugada na educação básica. In Anais Estendidos do IV Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 03–04, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Frigo, L. B. and Maciel, C. (2019). Programa meninas digitais: inspirando a nova geração. Computação Brasil, 41(41):26––29.

Guimarães, M., Oliveira, P., Lucas, A., Oliveira, A., and Quintela, B. (2023). Estimulando o pensamento computacional a partir da computação desplugada: Uma abordagem para meninas do ensino fundamental. In Anais do II Workshop de Pensamento Computacional e Inclusão, pages 87–96, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Hyury, A., Mercês, S., Coqueiro, T., Ruiz, I., Carvalho, T., and Jailton, J. (2024). Principais aplicações da computação desplugada no ensino fundamental ii: Um mapeamento sistemático da literatura. In Anais do XXX Workshop de Informática na Escola, pages 320–330, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Oliveira, W., Cambraia, A., and Hinterholz, L. (2021). Pensamento computacional por meio da computação desplugada: Desafios e possibilidades. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, pages 468–477, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Pitt, L. (2023). Turing tumble is turing-complete. Theoretical Computer Science, 948:113734.

Sociedade Brasileira de Computação (2023). Censo da computação: Perfil da mulher na ti. Technical report, SBC, Porto Alegre, Brasil. Relatório técnico.
Published
2025-04-07
QUINTELA, Bárbara M.; ESTEVES, Lara O.; VERLY, Ana Clara; OLIVEIRA, Alessandreia. Digital Girls UFJF: Unplugged Computational Thinking Workshops as a Strategy for Including Girls in STEM. In: NEW IDEAS LAB - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 7-9. ISSN 3086-0741. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2025.6507.