Robotics and Prototyping for Teachers: A Proposal with Inquiry-Based and Problem-Solving Teaching

  • Daniel Moreira dos Santos IFES
  • Márcia Gonçalves de Oliveira IFES

Abstract


This study outlines the design of a teacher training program in Educational Robotics (ER) for elementary school educators, employing Inquiry Teaching and Problem Solving as its didactic approach. It constitutes the Educational Product of a professional doctoral thesis in Science and Mathematics Education. The Educational Product consists of a hybrid course, offered in both MOOC (Massive Open Online Course) and in-person formats, and the establishment of a Study Group for graduates. The public launch of the MOOC will enable future replications of the Educational Robotics course in diverse contexts, while the Study Group will foster collective support for Educational Robotics practices.

References

Barbosa, F. da C., Souza, C. da F., Souza Junior, A. J. de, & Alves, D. B. (2018). Mapeamento das pesquisas sobre Robótica Educacional no Ensino Fundamental. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 11(3), 331–352. DOI: 10.17851/1983-3652.11.3.331-352

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF.

Brasil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. (2022). Computação: complemento à Base. Brasília, DF.

Campos, F. R. (2011). Currículo, tecnologias e robótica na educação básica [Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo].

Campos, F. R., & Libardoni, G. C. (2020). Investigação em Robótica na Educação Brasileira: o que dizem as dissertações e teses. In R. B. Silva & P. Blinkstein (Orgs.), Robótica Educacional: experiências inovadoras na educação brasileira (pp. 21–45). Penso.

Charles, R., & Lester, F. (1982). Teaching problem solving: What, why and how. Dale Seymour Publications.

Freitas Neto, J. J. de, & Bertagnolli, S. de C. (2021). Robótica educacional e formação de professores: Uma revisão sistemática da literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 19(1), 423–432.

Gil, A. C. (2017). Metodologia do ensino superior (6ª ed.). Atlas.

Matarić, M. J. (2014). Introdução à robótica (H. F. Filho, J. R. Silva, & S. F. dos R. Alves, Trads.). Editora Unesp. (Trabalho original publicado em 2007)

Medeiros, J. B. (2019). Redação científica: prática de fichamentos, resumos, resenhas (13ª ed.). Atlas.

Papert, S. (1994). A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Artes Médicas.

Piaget, J. (1978). O nascimento da inteligência na criança (3ª ed.). Zahar.

Polya, G. (1995). A arte de resolver problemas. Interciência.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1–6. DOI: 10.1108/10748120110424816

Santos, F. V. dos, Souza, M. S. M. X. de, & Castro, J. B. de. (2022). Robótica Educacional: estratégias para além da pandemia da COVID-19. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 13(1), 1–18.

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização científica, ensino por investigação e argumentação: Relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 17(Edição Especial), 49–67.

Sasseron, L. H. (s.d.). O ensino por investigação: pressupostos e práticas 12. Fundamentos teórico-metodológicos para o ensino de ciências: a sala de aula. Licenciatura em Ciências, USP/Univesp.

Silva, A. F. da. (2009). RoboEduc: uma metodologia de aprendizado com Robótica Educacional [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte].

Thiollent, M. (1985). Metodologia da pesquisa-ação. Cortez/Autores Associados.
Published
2025-04-07
SANTOS, Daniel Moreira dos; OLIVEIRA, Márcia Gonçalves de. Robotics and Prototyping for Teachers: A Proposal with Inquiry-Based and Problem-Solving Teaching. In: WORKSHOP ON THESES AND DISSERTATIONS IN COMPUTING EDUCATION - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTING EDUCATION (EDUCOMP), 5. , 2025, Juiz de Fora/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 59-66. ISSN 3086-0741. DOI: https://doi.org/10.5753/educomp_estendido.2025.6556.