A Construção de Objetos de Aprendizagem para o Ensino de Sociologia no Ensino Médio

  • Vinicius Hartmann Ferreira IFRS
  • Vanessa Petró IFRS
  • Luís Guilherme Eich IFRS
  • Murillo Weissheimer IFRS
  • Fernando Zanutto IFRS
  • Alecsander Hennig IFRS

Abstract


After reinsertion of Sociology's discipline in high school curriculum their curriculum and their practices in the classroom has been discussed in events and research groups. A survey about the practices in the discipline presents the existence of a few interactive features, especially of digital learning objects (LO). This article presents an experience that is being developed for the construction of LOs that began in 2014, whose goal is to help students work out and understand the contents studied. Resources are developed from the demand presented by the students of a school that offer the Technical Course in Computing integrated with high school and are designed and implemented with the collaboration of scholarship students from that course through a research project that integrates the areas of Sociology and Computer Science.

References

FERREIRA, V. H.; PETRÓ, V.; EICH, L. G. Um objeto de aprendizagem para a disciplina de sociologia no ensino médio. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 13, n. 1, p. 1-10, dez. 2015.

LEITE, C. A. C.; HUBLER, P. N.; JUNIOR, A. C. G. R. A inovação no ensino de sociologia com a utilização de objetos de aprendizagem. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 16, 2013, Salvador. Anais... Salvador: SBS. 2013.

PEREIRA, T. I. Para além do senso comum: aportes para a construção do conhecimento sociológico na educação básica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, 14, 2009, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Sociologia, 2009.

SILVEIRA, M. S.; CARNEIRO, M. L. F. Desconstruindo objetos de aprendizagem: reflexões sobre sua qualidade de uso. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 23, 2012, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Computação, 2012.

WILEY, D. A. Learning object design and sequencing theory. Provo, Utah: Department Of Instructional Psychology And Technology/Brigham Young University, 2000. 131p. Tese de Doutorado.
Published
2016-07-04
FERREIRA, Vinicius Hartmann; PETRÓ, Vanessa; EICH, Luís Guilherme; WEISSHEIMER, Murillo; ZANUTTO, Fernando; HENNIG, Alecsander. A Construção de Objetos de Aprendizagem para o Ensino de Sociologia no Ensino Médio. In: NATIONAL COMPUTING MEETING OF FEDERAL INSTITUTES (ENCOMPIF), 3. , 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016 . p. 696-699. ISSN 2763-8766. DOI: https://doi.org/10.5753/encompif.2016.9375.