Análise das dificuldades na aprendizagem de programação no curso de análise e desenvolvimento de sistemas do IFRN/Pau dos Ferros
Abstract
This study presents as realities and particularities, which can contribute to the high rate of failures and / or dropout of students in the programming disciplines, of the Systems Analysis and Development Course (SAD), from the Federal Institute of Education, Science and Technology of the Rio Grande do Norte IFRN, Pau dos Ferros campus. For the construction of the data, a bibliographic research bulletin is used, which is consistent with some studies already carried out in this area of knowledge. Subsequently, exploratory research was used, combined with a structured questionnaire, which had as respondents students from the aforementioned course. It was found that among the difficulties mentioned by the students, the difficulty in putting into practice that they study in the theoretical part, the abstraction of the problems and the logical reasoning stand out. In view of this reality, it is concluded that these problems can culminate in student demotivation, failure and school dropout.
References
Bosse, Yorah. (2020) Padrões de dificuldades relacionadas com o aprendizado de programação. 2020. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.
Gil, A. C. (2018) Como Elaborar projetos de pesquisa. 6.ed. São Paulo: Atlas.
Gomes, A.; Henriques, J.; Mendes, A. J. (2008). Uma proposta para ajudar alunos com dificuldades na aprendizagem inicial de programação de computadores. Educação, Formação & Tecnologias, v.1, n. 1, p. 93-103.
Medeiros, Rodrigo Pessoa. (2019) Hello, world: uma análise sobre dificuldades no ensino e na aprendizagem de introdução à programação nas universidades.
Santos, R. P. D.; Costa, H. A. X. (2006) Análise de Metodologias e Ambientes de Ensino para Algoritmos, Estruturas de Dados e Programação aos iniciantes em Computação e Informática. INFOCOMP JOURNAL OF COMPUTER SCIENCE, v. 5, n. 1, p. 41-50.
Vieira, C. E. C.; Junior, J. A. T. D.L.; Vieira, P. D. P. (2015) Dificuldades no Processo de Aprendizagem de Algoritmos: uma Análise dos Resultados na Disciplina de AL1 do Curso de Sistemas de Informação da FAETERJ – Campus Paracambi. Cadernos UniFOA, v. 10, n. 27, p. 5-15.
Zanella, L. C. H. (2013) Metodologia de pesquisa. 2. ed. Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC.