Uso da Ferramenta Computacional GCompris para Auxílio ao Processo de Ensino Aprendizagem do Ensino Fundamental

  • Gustavo Quaresma da Silva UFPI
  • Aline Montenegro Leal Silva UFPI
  • Francisco Alysson da Silva Sousa UFPI
  • Keylla Maria de Sá Urtiga Aita UFPI
  • Francisco Renato Lima UFPI
  • Vinícius Ponte Machado UFPI

Abstract


One of the main challenges of current education is the insertion of information and communication technologies as a way to improve the teachinglearning process. Computational tools can assist the teacher and student when developing their activities inside and outside the classroom. This work aims to analyze the use of the computational tool GCompris in the Lilásia Lobão Marques School Unit in the city of União (Piauí) for elementary school students, as a support to the knowledge construction process. The digital inclusion of children to technological knowledge and learning in a playful way was verified through the GCompris tool.

References

Araújo, L. C. (2015). O uso do software educativo GCompris no ensino da matemática nas séries iniciais do ensino fundamental. Universidade Federal Rural Da Amazônia, Marabá, PA, 2015.

Brandalise, M. A. T. (2019). Tecnologias de informação e comunicação nas escolas públicas paranaenses: avaliação de uma política educacional em ação. EDUR - Educação em Revista. 2019; 35:e206349

Coudoin, B. (2011). GCompris. Em: GCompris. http://GCompris.net. Julho.

Ekman, I. (2008). Psychologically Motivated Techniques for Emotional Sound in Computer Games", Em: AudioMostly 2008. pg. 20-26. October, Pitea, Sweden.

Guedes, A. M.; Brito, J. A. Gomes, R. A. (2016). Contribuições do uso do software GCompris na educação de jovens e adultos. Sánchez, J. (2016) Editor. Nuevas Ideas en Informática Educativa, V. 12, p. 378-382. Santiago de Chile

Oliveira, A. S. (2019). Notas sobre inclusão digital no espaço escolar à luz dos usos dos memes. Periferia, v. 11, n. 1, p. 214-230, jan./abr.

Oliveira, F. J. (2019). O uso de jogos educacionais nas escolas: uma abordagem sobre o GCompris. UFPB. Repositório Institucional da UFPB UFPB - Campus IV - Centro de Ciências Aplicadas e Educação (CCAE) CCAE - Trabalhos de Conclusão de Curso de Graduação TCC - Ciência da Computação - CCAE.

Pedrosa, I. (2003) "O Universo da cor". Senac. 1°ed. 160p. São Paulo.

Pontes, D. M. C. R. (2019). O uso de tecnologias educacionais nas escolas dos anos iniciais da cidade de Parnamirim-RN. UFRN, Natal, RN, 2019.

Machado, D., Warpechowski, M., & Vaz, D. (2017). Modelo de Interação Entre Pares (MIP): viabilizando o ensino da informática educativa na Educação Infantil. In: Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 353).

Nascimento, C. A. (2017). O Uso do Software GCompris Como Ferramenta Pedagógica no Processo de Ensino e Aprendizagem em uma Perspectiva Inclusiva. Dissertação (Mestra do em Educação). Universidade de Brasília, 2017. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/31702. Acesso em: 13 mai. 2019.

Reinoso, L., Amorim, M., Tavares, O., & Almeida, R. (2017). Framework CAP 1.0 para criação e uso de arquiteturas pedagógicas. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE) (Vol. 28, No. 1, p. 384).

Silva, M. T. (2019). Avaliação do uso do software educacional GCompris: uma abordagem da interação humano-computador para o ensino e aprendizagem da matemática no ensino fundamental em uma escola pública de castanhal/PA. Faculdade de Computação. Universidade Federal do Pará, Castanhal-PA, 2019.

Souza, C. G. D. (2016). Formação Continuada de Professores: incentivando a utilização do software GCompris em sala de aula. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Ensino). Centro Universitário Univates. Lajeado, 2016. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/1140/1/2016 Carmem Gorete Duarte de Souza. Acesso em: 13 maio 2019.

Stürmer, A. B (2019). Análise do software GCompris como recurso educacional para o Ensino Fundamental. Revista Temática. Campinhas, a. XV. N. 12. Dez. 2019.
Published
2021-11-23
SILVA, Gustavo Quaresma da; SILVA, Aline Montenegro Leal; SOUSA, Francisco Alysson da Silva; AITA, Keylla Maria de Sá Urtiga; LIMA, Francisco Renato; MACHADO, Vinícius Ponte. Uso da Ferramenta Computacional GCompris para Auxílio ao Processo de Ensino Aprendizagem do Ensino Fundamental. In: UNIFIED COMPUTING MEETING OF PIAUÍ (ENUCOMPI), 14. , 2021, Picos. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 73-80. DOI: https://doi.org/10.5753/enucompi.2021.17756.