A Learning-Oriented Game Design Methodology

  • Héder P. R. Silva IFPI
  • Isabele R. de Souza IFPI
  • Carlos H. M. S. Santos IFPI
  • Artur G. S. Caldas IFPI
  • Iallen Gábio S. Santos IFPI

Abstract


The use of game development as a pedagogical strategy has gained prominence, as developers are encouraged to acquire knowledge in new areas for game implementation. However, the current literature lacks specific game design methodologies suitable for this context. This paper proposes the "Learning-Oriented Game Design" (LOGD), a game design methodology focused on the learning process for the development team. LOGD structures the game development into phases and stages, which are carried out by a team composed of a tutor and developers. Additionally, the methodology takes into account several aspects commonly found in educational environments, such as team inexperience and budget constraints.
Keywords: Methodology, Game Design, Continuous Learning, Teaching

References

Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning.

Carvalho, W., Rodriguez, C., and Rocha, R. (2022). Aprendizagem baseada em projetos no contexto do desenvolvimento de jogos: uma revisão sistemática de literatura. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 267-277, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Cezarotto, M. A. and Battaiola, A. L. (2017). Estudo comparativo entre modelos de game design para jogos educacionais. Proceedings of SBGames. Curitiba: SBC.

Hunicke, R., Leblanc, M., and Zubek, R. (2004). MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research. AAAI Workshop - Technical Report, 1.

Keith, C. (2010). Agile Game Development with Scrum. Addison-Wesley Signature Series (Cohn). Pearson Education.

Marques, F. P. R. and de Miranda, L. C. (2022). Design de jogo e experiência de fluxo: Reflexão e desafios na perspectiva da teoria do fluxo. In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 41-50. SBC.

Oliveira, L. W., Oliveira, S. S., de Lima Vieira dos Santos, S., and Carvalho, S. T. (2021). Desenvolvimento de um jogo para hipertensão utilizando a metodologia design science research: equilibrando a ciência e a arte. In Anais Estendidos do XX Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 857-866, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Silva, A. L. and Silva, D. T. (2017). Proposta de um framework ágil para gestão de projetos de desenvolvimento de jogos eletrônicos. Revista Empreenda UniToledo Gestão, Tecnologia e Gastronomia, 1(1).

Silva, I. C. S. and Bittencourt, J. R. (2016). Game thinking is not game design thinking! uma proposta de metodologia para o projeto de jogos digitais. Proceedings of the XV SBGames, pages 295-304.

Sykes, J. and Federoff, M. (2006). Player-centered game design. In CHI ’06 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, CHI EA ’06, pages 1731-1734, New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.
Published
2023-10-19
SILVA, Héder P. R.; SOUZA, Isabele R. de; SANTOS, Carlos H. M. S.; CALDAS, Artur G. S.; SANTOS, Iallen Gábio S.. A Learning-Oriented Game Design Methodology. In: UNIFIED COMPUTING MEETING OF PIAUÍ (ENUCOMPI), 16. , 2023, Piripiri/PI. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 . p. 146-154. DOI: https://doi.org/10.5753/enucompi.2023.26628.