Um mecanismo de busca para apoio a aprendizagem infantil baseado em mineração de dados

  • Laercio Pontin Jr. UFPA
  • Heleno Fülber UFPA
  • Adonney Allan O. V. UFPA
  • Bruno Merlin UFPA

Abstract


The technology can still be improved when used in teaching. One example is web search tools for elementary education, which can be a complex environment and disadvantageous to learning. This is due to the little familiarity of children in formulating questions and the difficulty in interpreting the results from the search engine. Therefore, this work proposes a search engine that improves the search string considering what governs the Base Nacional Comum Curricular. To implement this mechanism, a text mining technique is used, to improve the environment for children's learning. In this way, it is hoped to improve the results of web search aimed at learning by the public.

References

Aresta, M; Moreira, A. e Pedro, L. (2008) “A utilização de ferramentas Web 2.0 e a promoção de processos de aprendizagem colaborativa: implicações educativas e sociais”. Atas do Encontro sobre Web 2.0. Braga: CIEd.

Costa, F. M. S. P. Search (2011) “Engine and Optimization.” 63f. Dissertação (Mestrado em Sistemas e Tecnologias de Informação para as Organizações) apresentada ao Instituto Politécnico de Viseu/POR.

Pera, M. S. e Ng, Y. (2017) “Using online data sources to make query suggestions for children”. In: Web Intelligence. IOS Press, p. 303-323.

Xavier, B.; Silva, A.; Gomes, G. (2015) “Uma arquitetura hibrida para a indexação de documentos do Diário Oficial do Município de Cachoeiro de Itapemirim.” Transinformação, v. 27, n. 1, p. 83-95.
Published
2021-10-25
PONTIN JR., Laercio; FÜLBER, Heleno; V., Adonney Allan O.; MERLIN, Bruno. Um mecanismo de busca para apoio a aprendizagem infantil baseado em mineração de dados. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 21. , 2021, Maceió. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 51-54. DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2021.20056.