The perception of digital education by elementary school teachers in the public education system of Itabuna/BA
Abstract
In a connected world, educational institutions have become essential spaces for fostering students' digital development. This article aims to analyze teachers' perceptions of digital education in public schools in the municipality. Digital education offers several opportunities, such as digital inclusion, the development of technological skills, and overcoming geographical barriers. However, it also faces significant challenges, including a lack of resources, inadequate infrastructure, and insufficient specific training for teachers. The research was conducted through a questionnaire applied via Google Forms, in which 55 teachers from the public municipal network were interviewed. The results indicate that although teachers recognize the importance of digital education in the teaching-learning process, they face various challenges that hinder its implementation in schools.
References
Brasil (2023). Lei nº 14.533, 11 de Janeiro de 2023. Brasília, DF; Diário Oficial da União, 2023.
Brasil (2014) Lei n° 13.005/2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências.
Brasil (1996) Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996. BRASIL.
Brasil (1998) Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares. Brasília : MEC/SEF, 1998. 174 p.
Borghi, T. (2023). Qual o impacto da tecnologia digital na habilidade de escrita e no desempenho escolar? Rev. psicopedag. vol.40 no.122 São Paulo maio/ago. 2023 Epub 24-Jun-2024 DOI: 10.51207/2179-4057.20230020
Kenski, V. (2015). Educação e Internet no Brasil. Cadernos adenauer xvi nº3; São Paulo - Universidade de São Paulo, 2015.
Leite, S., Fonseca, R., Filho, F., Ricarte, J. (2021) O uso das tecnologias digitais de informação e comunicação TDICS na educação básica: desafios e vantagens. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, Patos - 2021.
Ministério da Educação e Cultura (1996). LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
Moreira, J., Schlemmer, E. (2020). Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, 2020, V.20, 63438.
Oliveira, E. (2013) “Eixo temático: Novas Tecnologias em Educação. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2013. Disponível em: [link]
Pereira, A. (2022). Os desafios do uso das tecnologias digitais na educação em tempos de pandemia. ETD - Educ. Temat. Digit. vol.24 no.1 Campinas jan./abr 2022 DOI: 10.20396/etd.v24i1.8665777
Pinto, C., Azevedo, A., 2024. Letramento Digital na Educação de Jovens Surdos na Amazônia. REVISTA INTERSABERES, [S. l.], v. 15, n. 35, 2020. DOI: 10.22169/revint.v15i35.1840.
Pischoleta, M. (2019). Inclusão digital e educação: A nova cultura da sala de aula / Magda Pischoleta. Petrópolis: Vozes ; Rio de Janeiro: Editora PUC-Rio, 2019.
Santos, F., Alves, A., Porto, C. (2018). Educação e tecnologias: Potencialidades e implicações contemporâneas na aprendizagem. v. 12 n. 17 (2018): RIOS - Revista Científica da Faculdade Sete de Setembro.
Silva, A., Sousa, S., Menezes, J. (2020). O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, [S. l.], n. 36, p. 298–315, 2020. DOI: 10.5585/dialogia.n36.18383.
Sousa, M. (2023). O uso da tecnologia digital para potencializar o ensino de química. 2023. 26f. Monografia (Licenciatura em Química) - Centro de Formação de Professores, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba, Brasil, 2023.
Zanella, L (2011). Metodologia de pesquisa / Liane Carly Hermes Zanella. – 2. ed. rev. atual. – Florianópolis: Departamento de Ciências da Administração/UFSC, 2011. 134 p. : il.
