O Uso de Jogos Digitais no Apoio à Educação EAD: Uma Revisão Sistemática da Literatura

  • Larissa Batista Dos Santos UFS
  • João Santos Rocha UFS
  • Carla Sterfany Robeerta Santos UFS
  • Tasso Marcel De Oliveira UFS
  • Gilton José Ferreira Da Silva UFS

Resumo


A educação a distância (EAD) ganhou relevância nos últimos anos, especialmente após a pandemia de COVID-19, que acelerou a digitalização na educação. Nesse contexto, houve um aumento de ferramentas inovadoras, como jogos digitais, que podem aumentar o engajamento e a motivação dos alunos. Este trabalho analisa os impactos dos jogos digitais no ensino remoto, destacando benefícios e desafios enfrentados por alunos e educadores. A revisão sistemática da literatura mostrou que os jogos digitais podem aumentar o engajamento, a motivação e o desempenho acadêmico. Contudo, desafios como acesso à tecnologia e a adaptação de professores e alunos também foram identificados. Mais estudos são necessários para compreender melhor os efeitos dos jogos digitais na EAD, considerando diferentes contextos e populações.

Referências

M. Addoum, Y. Bourquin, Q. Bleuse, A. Gros, J. Breaud, M. Serris, and P. Robert. An interactive module for learning and evaluating the basic rules in health consultations. IEEE, 2022’.

J. Arnedo-Moreno and D. García-Solórzano. Programming fun (damentals): Using commercial video games to teach basic coding to adult learners. Entertainment Computing, 52:100850, 2025.

C.-Y. Chang, M.-H. Chung, and J. C. Yang. Facilitating nursing students’ skill training in distance education via online game-based learning with the watch-summarize-question approach during the covid-19 pandemic: A quasi-experimental study. Nurse Education Today, 109:105256, 2022.

S. D. T. M. S. Ilaria Viola, Paola Aiello. Learning through gaming in times of covid-19: The pedagogical value of edugames. 12th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management, and E-Learning (IC4E 2021), 2021.

J. O. S. J. G. P. A. C. K. João Gustavo de Matos, Ana Sara Costa. The use of simulation and collaborative tools in teaching management to engineering students. IEEE CISPEE 2021, 2021.

B. G. Lee, H. Tang, and F. Fang. Enhancing critical thinking and engagement through puzzle box integration in virtual reality-based digital game-based learning. IEEE, 2023a.

B. G. Lee, H. Tang, and X. Wen. Exploring the fusion of mixed reality and digital game-based learning: The case of puzzle box games for education. IEEE, 2023b.

A. T. Manuela Cantoia, Andrew Clegg. Training teachers to design game-based learning activities: Evidence from a pilot project. Computers in the Schools, 2023.

MEC. Ensino a distância cresce 474% em uma década, 2022. URL [link].

F. Mikic-Fonte, M. Llamas-Nistal, M. Caeiro-Rodríguez, and M. Liz-Domínguez. A gamification module for bea platform. IEEE, 2020.

M. Nadeem, M. Oroszlanyova, and W. Farag. Effect of digital game-based learning on student engagement and motivation. Computers, 12(9):177, 2023.

M. H. Orit Avidov-Ungar. The use of digital games by teacher educators in colleges of education. Journal of Information Technology Education: Research, 2023.

N. P. A. Quail and J. G. Boyle. Twine virtual patient games as an online resource for undergraduate diabetes acute care education. BMC Medical Education, 23(1):417, 2023.

K. K. A. L. M. N. Stefan E. Huber, Rodolpho Cortez. Game elements enhance engagement and mitigate attrition in online learning tasks. Computers in Human Behavior, 2023.

F. Vapiwala and D. Pandita. Harnessing the power of games for e-learning in higher education. In 2022 International Conference on Innovation and Intelligence for Informatics, Computing, and Technologies (3ICT), pages 333–337. IEEE, 2022.

C. Velaora, I. Dimos, S. Tsagiopoulou, and A. Kakarountas. A game-based learning approach in digital design course to enhance students’ competency. Information, 13 (4):177, 2022.
Publicado
05/11/2024
SANTOS, Larissa Batista Dos; ROCHA, João Santos; SANTOS, Carla Sterfany Robeerta; OLIVEIRA, Tasso Marcel De; SILVA, Gilton José Ferreira Da. O Uso de Jogos Digitais no Apoio à Educação EAD: Uma Revisão Sistemática da Literatura. In: ESCOLA REGIONAL DE COMPUTAÇÃO BAHIA, ALAGOAS E SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 355-364. DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4494.