P2P Unplugged: An Unplugged Computing approach for teaching peer-to-peer networks

  • José Gustavo da Silva Souza IFBA
  • Vinicius dos Reis Silva IFBA
  • Luis Gustavo de Jesus Araujo IFBA

Abstract


Computer Science Unplugged refers to the presentation of computational concepts without the use of computers. This approach has proven effective for the development of Computational Thinking and allows the teaching of Computing in contexts with limited resources. For the creators of Unplugged Computing, Computing can be approached in a playful way, with concepts being explained in a more accessible way, through simple materials, such as paper and crayons. However, there is still a shortage of unplugged activities available given the breadth of computational concepts. Regarding areas such as Computer Networks, the number of available activities is even smaller. With the implementation of the Computing BNCC, the demand for more resources in this area has increased. Thus, this article aims to present an unplugged activity for teaching peer-to-peer architecture, aligned with the Computing BNCC, which was designed and evaluated in the context of teacher training for the Bachelor’s Degree in Computing. The results demonstrate that the proposed activity is appropriate for the school level and topic covered, in addition to maintaining the playful nature of the original unplugged activities.

References

Araujo, L. G. (2024). Metodologia ibp3a. [link]. Acessado em 30 de Set. de 2024.

Barichello, L., Moraes, J. B., Lancini, I. C., and Santos, M. B. (2020). Computação desplugada. [link]. Acessado em 30 de Set. de 2024.

Bezerra, G., Barbosa, M., Alves, S., and da Silva Coutinho, J. C. (2017). Ensino de computação no ensino médio utilizando técnicas da computação desplugada: um relato de experiência. In II Congresso sobre Tecnologias na Educação (Ctrl+ E 2017).

Brasil (2022). Resolução nº 1, de 4 de outubro de 2022. normas sobre computação na educação básica - complemento à bncc. Disponível em: [link]. Acessado em 18 de Fev. de 2022.

Bulhões, D. B., Barbosa, F. R., Viana, R. P., Santos, C. Q., and Villela, M. (2019). O uso da computação desplugada no processo de ensino-aprendizagem de alunos do curso técnico em informática. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE), volume 30, page 932.

Melgaço, A. and Dias, J. (2019). Desenvolvimento e aplicação de práticas desplugadas para o ensino de redes de computadores. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 25, pages 481–490.

Santana, B. L., Araujo, L. G. J., and Bittencourt, R. A. (2020). Computação e sociedade: Uma proposta de educação em computação para o oitavo ano do ensino fundamental ii. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 81–90. SBC.

Santos, E. S., Vera, W. F. M., and de Souza Matos, E. (2017). A percepção dos professores sobre a prática da interdisciplinaridade no ensino de computação para escolares. In Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação. SBC.

Sassi, S. B., Maciel, C., and Pereira, V. C. (2021). Revisão sistemática de estudos sobre computação desplugada na educação básica e superior de 2014 a 2020: tendências no campo. Revista Contexto & Educação, 36(114):10–30.

Silva, V., Souza, A., and Morais, D. (2016). Pensamento computacional no ensino de computação em escolas: Um relato de experiência de estágio em licenciatura em computação em escolas públicas. In Congresso Regional sobre tecnologias na educação, pages 324–325.
Published
2024-11-05
SOUZA, José Gustavo da Silva; SILVA, Vinicius dos Reis; ARAUJO, Luis Gustavo de Jesus. P2P Unplugged: An Unplugged Computing approach for teaching peer-to-peer networks. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 365-373. DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4426.