Coffee Networks: an Unplugged Computing approach for teaching client-server architecture
Abstract
Unplugged Computing involves presenting computational concepts without the use of a computer. This type of activity has proven to be quite suitable for developing Computational Thinking and enabling the teaching of Computing in resource-limited environments. For the creators of Unplugged Computing, Computing can be playful, and its concepts are more easily explained using simple materials like paper and crayons. On the other hand, few unplugged activities are available, considering the breadth of existing computational concepts. In areas like Computer Networks, the number of activities is even smaller. With the creation of the BNCC Computing, the need for more activities has intensified. Therefore, this paper aims to present an unplugged activity for educational practice on the client-server architecture, based on the BNCC Computing, designed and evaluated in the context of teacher training in Computing Degree. The results show the activity’s suitability for the proposed grade level and topic, as well as the playful nature present in original unplugged activities.References
Araujo, L. G. (2024). Metodologia ibp3a. [link]. Acessado em 30 de Set. de 2024.
Araújo, L. G. J., Santana, B. L., and Bittencourt, R. A. (2020). Computaçao e o mundo: Uma proposta de educaçao em computaçao para o nono ano do ensino fundamental ii. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 21–30. SBC.
Barichello, L., Moraes, J. B., Lancini, I. C., and Santos, M. B. (2020). Computação desplugada. [link]. Acessado em 30 de Set. de 2024.
Bell, T., Witten, I. H., and Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged–Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador.
Bell, T. C., Witten, I. H., and Fellows, M. (1998). Computer Science Unplugged: Off-line activities and games for all ages. Computer Science Unplugged.
Brasil (2022). Resolução nº 1, de 4 de outubro de 2022. normas sobre computação na educação básica - complemento à bncc. Disponível em: [link]. Acessado em 18 de Fev. de 2022.
Dos Santos, W. O., Silva, F. C., Hinterholz, L. T., Isotani, S., and Bittencourt, I. I. (2018). Computaçao desplugada: Um mapeamento sistemático da literatura nacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, 16(2):626–635.
Rosa, M. L. d. L., da Silva, M. L., and Marques, T. V. (2023). A computação desplugada como estímulo ao pensamento computacional: Uma proposta para o quinto ano do ensino fundamental. Anais do Simpósio de Iniciação à Pesquisa e Extensão (SIPEX), 1.
Santana, B. L., Araujo, L. G. J., and Bittencourt, R. A. (2020). Computação e sociedade: Uma proposta de educação em computação para o oitavo ano do ensino fundamental ii. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 81–90. SBC.
Santos, A. C. G., do Nascimento, I. M., and Oliveira, W. (2023). Da bncc à bncc computação: Histórico, afinidades e desafios na implementação de um currículo único. In Anais Estendidos do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 52–53. SBC.
Sassi, S. B., Maciel, C., and Pereira, V. C. (2021). Revisão sistemática de estudos sobre computação desplugada na educação básica e superior de 2014 a 2020: tendências no campo. Revista Contexto & Educação, 36(114):10–30.
Silva, F., Guimarães, K., and Laurence, M. (2019). Introdução a ciência da computação com computação desplugada no ensino fundamental ii. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 25, pages 1059–1063.
Araújo, L. G. J., Santana, B. L., and Bittencourt, R. A. (2020). Computaçao e o mundo: Uma proposta de educaçao em computaçao para o nono ano do ensino fundamental ii. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 21–30. SBC.
Barichello, L., Moraes, J. B., Lancini, I. C., and Santos, M. B. (2020). Computação desplugada. [link]. Acessado em 30 de Set. de 2024.
Bell, T., Witten, I. H., and Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged–Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador.
Bell, T. C., Witten, I. H., and Fellows, M. (1998). Computer Science Unplugged: Off-line activities and games for all ages. Computer Science Unplugged.
Brasil (2022). Resolução nº 1, de 4 de outubro de 2022. normas sobre computação na educação básica - complemento à bncc. Disponível em: [link]. Acessado em 18 de Fev. de 2022.
Dos Santos, W. O., Silva, F. C., Hinterholz, L. T., Isotani, S., and Bittencourt, I. I. (2018). Computaçao desplugada: Um mapeamento sistemático da literatura nacional. Revista Novas Tecnologias na Educação, 16(2):626–635.
Rosa, M. L. d. L., da Silva, M. L., and Marques, T. V. (2023). A computação desplugada como estímulo ao pensamento computacional: Uma proposta para o quinto ano do ensino fundamental. Anais do Simpósio de Iniciação à Pesquisa e Extensão (SIPEX), 1.
Santana, B. L., Araujo, L. G. J., and Bittencourt, R. A. (2020). Computação e sociedade: Uma proposta de educação em computação para o oitavo ano do ensino fundamental ii. In Anais do XXVI Workshop de Informática na Escola, pages 81–90. SBC.
Santos, A. C. G., do Nascimento, I. M., and Oliveira, W. (2023). Da bncc à bncc computação: Histórico, afinidades e desafios na implementação de um currículo único. In Anais Estendidos do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação, pages 52–53. SBC.
Sassi, S. B., Maciel, C., and Pereira, V. C. (2021). Revisão sistemática de estudos sobre computação desplugada na educação básica e superior de 2014 a 2020: tendências no campo. Revista Contexto & Educação, 36(114):10–30.
Silva, F., Guimarães, K., and Laurence, M. (2019). Introdução a ciência da computação com computação desplugada no ensino fundamental ii. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 25, pages 1059–1063.
Published
2024-11-05
How to Cite
SANTOS, Andressa Mota da Silva; CRUZ, Rulian de Jesus; ARAUJO, Luis Gustavo de Jesus.
Coffee Networks: an Unplugged Computing approach for teaching client-server architecture. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 383-392.
DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4408.
