Experience report on the use of microlearning techniques in teaching Programming Logic
Abstract
This article describes a teaching experience focused on the introduction to programming logic through microlearning practices. The main objective of the article was to enhance the programming learning process, emphasizing visual aspects as facilitators. The obtained results have the potential to provide inspirational insights for educators and enthusiasts considering the application of these concepts in various other computer science-related disciplines.References
AURELIANO, Viviane Cristina Oliveira; TEDESCO, Patricia Cabral de Azevedo Restelli; GIRAFFA, Lúcia Maria Martins. Desafios e oportunidades aos processos de ensino e de aprendizagem de programação para iniciantes. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 24, 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2016. p. 2066-2075. ISSN 2595-6175. DOI: 10.5753/wei.2016.9650.
DE LIMA, Bianca Amorim. Microlearning: estratégias para potencializar o tempo de aprendizado. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, [S. l.], v. 13, n. 15, p. 215–218, 2024. DOI: 10.30612/eadtde.v13i15.18138. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 set. 2024.
DIAS, K. e SERRÃO, M. A Linguagem Scratch no Ensino de Programação: Um Relato de Experiência com Alunos Iniciantes do Curso de Licenciatura em Computação. In: XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2014, Brasília, DF. Disponível em: [link].
Hug, T. (2005). Micro Learning and Narration: exploring possibilities of utilization of narrations and storytelling for the designing of "micro units" and didactical micro-learning arrangements. In: Proceedings of The Fourth Media in Transition Conference. [s/p].
MATOS, Ecivaldo de Souza; COUTINHO, Claudia Borges; ZABOT, Diego; TAVARES, Gracielle Oliveira; SANTOS, Juliana Maria Oliveira dos; AZEVEDO, Leonardo; SERRA, Carlos Sérgio Coelho. Experiência de microlearning na formação continuada de professores em computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 30. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 109-120. ISSN 2595-6175. DOI: 10.5753/wei.2022.223320.
Pulita, E. J.; Santos, G. L. (2016). Narrativas hipertextuais e visuais: ressignificações e novos cenários de formação na educação da era digital. Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE 2016). [s/p].
Rocha,S.S.D.;Joye,C.R.;Moreira,M.M.(2020).Aeducaçãoadistâncianaeradigital:tipologi a,variações,usoepossibilidadesdaeducaçãoonline.Research,Society and Development, v. 9, n. 6, p. e10963390.
SILVA, Maria Luiza Machado; WITT, Diego; MARINI, Andreia. Ensino de Algoritmos e Lógica de Programação para Meninas no Ensino Básico. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 1204-1208. DOI: 10.5753/cbie.wie.2019.1204.
Souza, D.M.; Batista, M. H. da S. e Barbosa, E. F. (2016) "Problemas e Dificuldades no ensino e na Aprendizagem de Programação: Um mapeamento sistemático". Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 24, n. 1, p. 39-52.
DE LIMA, Bianca Amorim. Microlearning: estratégias para potencializar o tempo de aprendizado. EaD & Tecnologias Digitais na Educação, [S. l.], v. 13, n. 15, p. 215–218, 2024. DOI: 10.30612/eadtde.v13i15.18138. Disponível em: [link]. Acesso em: 30 set. 2024.
DIAS, K. e SERRÃO, M. A Linguagem Scratch no Ensino de Programação: Um Relato de Experiência com Alunos Iniciantes do Curso de Licenciatura em Computação. In: XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2014, Brasília, DF. Disponível em: [link].
Hug, T. (2005). Micro Learning and Narration: exploring possibilities of utilization of narrations and storytelling for the designing of "micro units" and didactical micro-learning arrangements. In: Proceedings of The Fourth Media in Transition Conference. [s/p].
MATOS, Ecivaldo de Souza; COUTINHO, Claudia Borges; ZABOT, Diego; TAVARES, Gracielle Oliveira; SANTOS, Juliana Maria Oliveira dos; AZEVEDO, Leonardo; SERRA, Carlos Sérgio Coelho. Experiência de microlearning na formação continuada de professores em computação. In: WORKSHOP SOBRE EDUCAÇÃO EM COMPUTAÇÃO (WEI), 30. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 109-120. ISSN 2595-6175. DOI: 10.5753/wei.2022.223320.
Pulita, E. J.; Santos, G. L. (2016). Narrativas hipertextuais e visuais: ressignificações e novos cenários de formação na educação da era digital. Anais do XXII Workshop de Informática na Escola (WIE 2016). [s/p].
Rocha,S.S.D.;Joye,C.R.;Moreira,M.M.(2020).Aeducaçãoadistâncianaeradigital:tipologi a,variações,usoepossibilidadesdaeducaçãoonline.Research,Society and Development, v. 9, n. 6, p. e10963390.
SILVA, Maria Luiza Machado; WITT, Diego; MARINI, Andreia. Ensino de Algoritmos e Lógica de Programação para Meninas no Ensino Básico. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 1204-1208. DOI: 10.5753/cbie.wie.2019.1204.
Souza, D.M.; Batista, M. H. da S. e Barbosa, E. F. (2016) "Problemas e Dificuldades no ensino e na Aprendizagem de Programação: Um mapeamento sistemático". Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 24, n. 1, p. 39-52.
Published
2024-11-05
How to Cite
CRUZ NETO, Antonio de Sousa; OLIVEIRA NETO, João Soares de.
Experience report on the use of microlearning techniques in teaching Programming Logic. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 393-400.
DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4459.
