Revisão Sistemática Sobre os Efeitos da Introdução Precoce de Dispositivos Eletrônicos e de Telas na Fase Infantil
Resumo
Este artigo apresenta uma revisão sistemática sobre os efeitos da introdução precoce de dispositivos eletrônicos e do uso de telas na fase infantil. O objetivo é analisar os impactos relacionados ao uso prolongado de telas por crianças, além de identificar a idade mais adequada para essa exposição. Também se busca identificar orientações baseadas em evidências sobre o uso saudável de tecnologias digitais no desenvolvimento infantil. A pesquisa se baseou em estudos disponíveis nas plataformas Scopus, Science Direct e Spring Link, publicados entre 2013 e 2023. Concluiu-se que, o uso precoce de dispositivos eletrônicos pode impactar significativamente o desenvolvimento infantil, tanto positiva quanto negativamente. A supervisão e o equilíbrio no tempo de tela são essenciais para promover um desenvolvimento saudável.Referências
Morawska, A., Mitchell, A. E., and Tooth, L. R. (2023). Managing screen use in the under-fives: recommendations for parenting intervention development. Accepted: 24 April 2023 / Published online: 12 May 2023. © The Author(s) 2023.
Fitzpatrick, C., Binet, M.-A., Cristini, E., Almeida, M. L., Begin, M., and Bitencourt Frizzo, G. (2023). Reducing harm and promoting positive media use strategies: new perspectives in understanding the impact of preschooler media use on health and development.
Swider-Cios, E., and Vermeij, A. (2023). Young children and screen-based media: the impact on cognitive and socioemotional development and the importance of parental mediation.
Rega, V., Gioia, F., and Boursier, V. (2023). Problematic media use among children up to the age of 10: a systematic literature review.
Paulus, F. W., Joas, J., Friedmann, A., Fuschlberger, T., Mohler, E., and Mall, V. (2023). Familial context influences media usage in 0- to 4-year-old children.
Nikolayev, M., Evmenova, A. S., Reich, S. M., Clark, K. A., and Burns, M. S. (2022). Teaching preschoolers theory of mind skills with mobile games. Frontiers in Education.
Indriatie, I., Novitasari, A., and Windi, Y. K. (2022). Parents support to the social development of school-age children who use smartphones. International Journal of Public Health Science.
Oswald, T. K., Rumbold, A. R., Kedzior, S. G. E., and Moore, V. M. (2020). Psychological impacts of “screen time” and “green time” for children and adolescents: a systematic scoping review.
McDaniel, B. T., Rasmussen, S., Reining, L., Culp, L., and Deverell, K. (2023). Pilot study of a screen-free week: exploration of changes in parent and child screen time, parent well-being and attitudes, and parent-child relationship quality.
Fitzpatrick, C., Binet, M.-A., Cristini, E., Almeida, M. L., Begin, M., and Bitencourt Frizzo, G. (2023). Reducing harm and promoting positive media use strategies: new perspectives in understanding the impact of preschooler media use on health and development.
Swider-Cios, E., and Vermeij, A. (2023). Young children and screen-based media: the impact on cognitive and socioemotional development and the importance of parental mediation.
Rega, V., Gioia, F., and Boursier, V. (2023). Problematic media use among children up to the age of 10: a systematic literature review.
Paulus, F. W., Joas, J., Friedmann, A., Fuschlberger, T., Mohler, E., and Mall, V. (2023). Familial context influences media usage in 0- to 4-year-old children.
Nikolayev, M., Evmenova, A. S., Reich, S. M., Clark, K. A., and Burns, M. S. (2022). Teaching preschoolers theory of mind skills with mobile games. Frontiers in Education.
Indriatie, I., Novitasari, A., and Windi, Y. K. (2022). Parents support to the social development of school-age children who use smartphones. International Journal of Public Health Science.
Oswald, T. K., Rumbold, A. R., Kedzior, S. G. E., and Moore, V. M. (2020). Psychological impacts of “screen time” and “green time” for children and adolescents: a systematic scoping review.
McDaniel, B. T., Rasmussen, S., Reining, L., Culp, L., and Deverell, K. (2023). Pilot study of a screen-free week: exploration of changes in parent and child screen time, parent well-being and attitudes, and parent-child relationship quality.
Publicado
05/11/2024
Como Citar
CONCEIÇÃO, André Felipe de Santana; FIGUEIREDO, Thayla Almeida; MATOS, James Pereira; COSTA, Enzo Emanuel Maia; SILVA, Gilton José Ferreira da.
Revisão Sistemática Sobre os Efeitos da Introdução Precoce de Dispositivos Eletrônicos e de Telas na Fase Infantil. In: ESCOLA REGIONAL DE COMPUTAÇÃO BAHIA, ALAGOAS E SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 401-409.
DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4465.
