An experience report on the development of applications in basic education
Abstract
Educational practice built on the understanding of local actors promotes knowledge and engagement by perceiving the student as part of the social and local development process. This work presents a report on the implementation of a workshop applied to high school students for the construction of application prototypes, using a block-based programming tool. As a result, the students developed three prototypes contextualized with Sustainable Development Goal (SDG) 2: Sustainable Agriculture and Zero Hunger.References
Cavalcante, M.; Molisani, E. (2020) “Educação 4.0”. In: BURD, Oscar Julio. Educação 4.0 Reflexões, práticas e potenciais caminhos. Disponível em: [link]. Acesso em: maio 2024.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia E Estatística. Panorama: Angical do Piauí. Disponível em: [link]. Acesso em: outubro de 2024.
Eloy, A. (2020) “Integrando a programação de computadores na Educação Básica como vetor para a Educação 4.0”, In: BURD, Oscar Julio. Educação 4.0 Reflexões, práticas e potenciais caminhos. Disponível em: [link]. Acesso em: maio 2024
Finkler, G. H.; Vieira, G. B.; Cassol, I. V.; Krein, N.; Cavalheiro, M. R. M.; Battisti, G. (2021) “Estudo de sistemas de desenvolvimento de mobile apps para ensino de programação na rede básica de ensino”. XXI Jornada de Extensão, UNIJUI.
Leôncio, N. N.; Sousa, C. C.; Sousa, R. P.; Melo, R. F. (2017) “Programação em blocos com o Mit App Inventor: Um relato de experiência com alunos do ensino médio” In: XXIII Workshop de Informática na Escola (WIE 2017), Recife-PE.
ONU. Organização das Nações Unidas. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: [link]. Acesso em: outubro de 2024.
Perin, A. N. J.; Silva, D. E.; Valentin, N. M. C. (2021) “Um benchmark de ferramentas de programação em blocos que podem ser utilizadas nas salas de aula do Ensino Médio”. In: XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2021.
Rodrigues, G. R.; Kasahara, R. R.; Silva, B. K.; Moraes, L. S.; Alves, F. J. (2019) “Relatos de Experiência do Ensino de Matrizes através da Programação em Blocos com alunos do Ensino Técnico de Sistemas em Telecomunicações”. In: VI Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais, Belém-PE.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia E Estatística. Panorama: Angical do Piauí. Disponível em: [link]. Acesso em: outubro de 2024.
Eloy, A. (2020) “Integrando a programação de computadores na Educação Básica como vetor para a Educação 4.0”, In: BURD, Oscar Julio. Educação 4.0 Reflexões, práticas e potenciais caminhos. Disponível em: [link]. Acesso em: maio 2024
Finkler, G. H.; Vieira, G. B.; Cassol, I. V.; Krein, N.; Cavalheiro, M. R. M.; Battisti, G. (2021) “Estudo de sistemas de desenvolvimento de mobile apps para ensino de programação na rede básica de ensino”. XXI Jornada de Extensão, UNIJUI.
Leôncio, N. N.; Sousa, C. C.; Sousa, R. P.; Melo, R. F. (2017) “Programação em blocos com o Mit App Inventor: Um relato de experiência com alunos do ensino médio” In: XXIII Workshop de Informática na Escola (WIE 2017), Recife-PE.
ONU. Organização das Nações Unidas. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: [link]. Acesso em: outubro de 2024.
Perin, A. N. J.; Silva, D. E.; Valentin, N. M. C. (2021) “Um benchmark de ferramentas de programação em blocos que podem ser utilizadas nas salas de aula do Ensino Médio”. In: XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), 2021.
Rodrigues, G. R.; Kasahara, R. R.; Silva, B. K.; Moraes, L. S.; Alves, F. J. (2019) “Relatos de Experiência do Ensino de Matrizes através da Programação em Blocos com alunos do Ensino Técnico de Sistemas em Telecomunicações”. In: VI Encontro Nacional de Computação dos Institutos Federais, Belém-PE.
Published
2024-11-05
How to Cite
ARAUJO, Mike Christian Sousa; SOUSA, Ewerton Costa; IWATA, Bruna de Freitas; SILVA, Thiago Reis da.
An experience report on the development of applications in basic education. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 410-418.
DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4449.
