Female Training in UI and UX Design through FIGMA: Encouraging women's inclusion in the tech industry

  • Luana Karoline Lira Mateus Centro Universitário Cesmac
  • Rafaela Urtiga Malta Centro Universitário Cesmac
  • Giovanna Granja dos Santos Centro Universitário Cesmac
  • Sammara Ingrid Teixeira Cavalcante Centro Universitário Cesmac
  • Dayane Stephane Cavalcante Pontes Centro Universitário Cesmac
  • Carlos Alberto Correia Lessa Filho Centro Universitário Cesmac
  • Tacyana Cinthya Matos Batista Centro Universitário Cesmac

Abstract


With the mission of increasing inclusion and female representation in STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics), an academic league from a private educational institution in Alagoas analyzed the regional market and identified a gap in UX and UI Design, noticeable in some apps and websites, which could turn into employment opportunities. Given this scenario, an 8-hour course on the Figma tool was conducted using active methodologies, taught by women from the information technology field of the aforementioned institution. The course was open to all interested parties, but with an emphasis on solutions and products aimed at the female audience.

References

Andifes. Andifes Discute Desafios E Políticas Públicas Para As Mulheres Na Educação Superior E Na Ciência & Tecnologia. Andifes, 25 Mar. 2024. Disponível Em: [link]. Acesso Em: 17 Set. 2024.

British Council. Guia Prático Para Promover A Inclusão De Jovens Nas Áreas De Stem. Brasília:

British Council, 2022. Disponível Em: [link]. Acesso Em: 17 Set. 2024.

Feittinf. Mulheres São Minoria Em Cursos De Ti. Feittinf, 2024. Disponível Em: [link]. Acesso Em: 17 Set. 2024.

Garrett, Jesse James. The Elements Of User Experience: User-Centered Design For The Web And Beyond. 2 Ed. Usa: Pearson Education, 2011.

Hauschild, Luis Paulo; Vivian, Danise. As Metodologias Ativas E O Seu Impacto Na Área Do Ensino. Univates, 2017. Disponível Em: [link]. Acesso Em: 25 Set. 2024.

Lee, Joey J.; Hammer, Jessica. Gamification In Education: What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, V. 15, N. 2, 2011.

Rios, Eneida; Matos, Iuri; Lima, Paulo. Relato De Experiência Projeto De Extensão: Curso Ux E Ui Design. In: Escola Regional De Computação Bahia, Alagoas E Sergipe (Erbase), 18. , 2018, Aracaju. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira De Computação, 2018. P. 535-543.

Souto, D. C.., & Souto, R. C.. (2022). Importância Das Iniciativas De Inserção De Meninas E Mulheres Na Área De Stem No Brasil. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(10), 4319–4333.

Unesco. Closing The Gender Gap In Science By Accelerating Action. Unesco, 11 Fev. 2022. Disponível Em: [link]. Acesso Em: 17 Set. 2024.
Published
2024-11-05
MATEUS, Luana Karoline Lira; MALTA, Rafaela Urtiga; SANTOS, Giovanna Granja dos; CAVALCANTE, Sammara Ingrid Teixeira; PONTES, Dayane Stephane Cavalcante; LESSA FILHO, Carlos Alberto Correia; BATISTA, Tacyana Cinthya Matos. Female Training in UI and UX Design through FIGMA: Encouraging women's inclusion in the tech industry. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 440-448. DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4441.