Development of Accessible Technology in Virtual Reality for User Inclusion
Abstract
The objective of this research was aimed at developing accessible hardware technology for the use of virtual reality in different environments and by a greater number of people, allowing to mitigate the fact that technological advancement constitutes a social barrier. The applied research used methods and techniques to analyze the technologies available on the market and create an accessible and sustainable VR headset. The technology developed is validated and allows immersive interaction with VR environments, has potential for innovation and creativity, however it presents challenges to be explored. Continuity of research is considered in order to further optimize the user experience.References
BAXTER, Mike. “Projeto de produto, Guia prático para o Design de novos produtos”. 2 ed. São Paulo: Edgar Blucher, 2000.
JERALD, J. “The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality”. New York: Morgan & Claypool Publishers, 2015.
LÖBACH, Bernd. “Design industrial”. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.
MORAES, A.; MONT’ALVÃO, C.. “Ergonomia, Conceitos e Aplicações”. Rio de Janeiro: iUsEr, 2003
ROZENFELD, Henrique; AMARAL, Daniel Capaldo. “Gestão de projetos em desenvolvimento de produtos”. São Paulo: Saraiva, 2006.
TORI, Romero; HOUNSELL, Marcelo da Silva (org.). “Introdução a Realidade Virtual e Aumentada”. Porto Alegre: Editora SBC, 2018.
TORI, Romero; KIRNER, Claudio; SISCOUTTO, Robson Augusto. “Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada”. Editora SBC, 2006.
JERALD, J. “The VR Book: Human-Centered Design for Virtual Reality”. New York: Morgan & Claypool Publishers, 2015.
LÖBACH, Bernd. “Design industrial”. São Paulo: Edgard Blücher, 2001.
MORAES, A.; MONT’ALVÃO, C.. “Ergonomia, Conceitos e Aplicações”. Rio de Janeiro: iUsEr, 2003
ROZENFELD, Henrique; AMARAL, Daniel Capaldo. “Gestão de projetos em desenvolvimento de produtos”. São Paulo: Saraiva, 2006.
TORI, Romero; HOUNSELL, Marcelo da Silva (org.). “Introdução a Realidade Virtual e Aumentada”. Porto Alegre: Editora SBC, 2018.
TORI, Romero; KIRNER, Claudio; SISCOUTTO, Robson Augusto. “Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada”. Editora SBC, 2006.
Published
2024-11-05
How to Cite
SILVEIRA, Carina Santos; SANTOS, Ana Nery dos; OLIVEIRA, Cecília dos Santos; ARNAUT, France Ferreira de Souza.
Development of Accessible Technology in Virtual Reality for User Inclusion. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 449-458.
DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4388.
