Women in STEM: an Evolving Journey
Abstract
The "Elas nas Exatas" project addresses the underrepresentation of women in STEM fields in Brazil by leveraging Research, University Extension and social media to inspire and empower young girls and women. Grounded in solid educational theories, the project includes activities such as mini-courses, workshops, and a YouTube channel featuring stories of women in STEM. Results indicate increased self-efficacy and broadened career perspectives among participants, despite ongoing structural challenges. The diversity of interviewees and the visibility provided by the project have been crucial in promoting female inclusion in STEM.
References
Chassot, Áttico. (2003). A Ciência é masculina? É sim, senhora... São Leopoldo: Editora Unisino.
Deci, E., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Boston, MA: Springer.
Forproex. (2012). Fórum De Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, AM, maio 2012. Disponível em: [link].
Geneva. WORLD ECONOMIC FORUM. (2020). The Global Gender Gap Report 2020. Geneva: World Economic Forum, 2020. Disponível em: [link].
Inep. Sinopses Estatísticas do Exame Nacional do Ensino Médio. [S.l.], 2013 – 2020. Disponível em: [link].
Inep. Sinopse estatística do exame nacional do ensino médio. 2020. Disponível em: [link].
Inep, B. I. N. de Estudos e P. E. A. T. Entenda a sua nota no enem: guia do participante. INEP, Brasília, DF, 2021. Disponível em: [link].
Inep, B. I. N. de Estudos e P. E. A. T. Censo da Educação Superior 2020: notas estatísticas. Brasília, DF: INEP, 2022.
National Science Foundation (NSF). (2019). Women, Minorities, and Persons with Disabilities in Science and Engineering. Arlington: NSF. Disponível em: [link].
Oecd. (2015). The ABC of Gender Equality in Education: Aptitude, Behaviour, Confidence. Paris: OECD Publishing. Disponível em: [link].
Olinto, G. (2011). A inclusão das mulheres nas carreiras de ciência e tecnologia no Brasil. Inc. Soc., Brasília, DF, v. 5 n. 1, p.68-77.
Unesco. (2018). Decifrar o código: educação de meninas e mulheres em ciências, tecnologia, engenharia e matemática (STEM). Brasília: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. 84 p. Disponível em: [link].
Unesco. (2017). Cracking the code: Girls' and women's education in STEM. Paris: UNESCO. Disponível em: [link].
