ICT & ELAS: training and female empowerment in augmented and virtual reality, bridging the gender and technology gap

  • Cecília dos Santos Oliveira UFBA
  • Carina Santos Silveira UFBA
  • France Ferreira de Souza Arnaut IFBA

Abstract


The “ICT & ELAS” project aims to train girls in high school and elementary school II from public schools in the metropolitan region of Salvador in augmented reality (AR) and virtual reality (VR) technologies. By integrating these tools, the project aims to transform the approach to social challenges, promoting female empowerment and gender equality. Through AR and VR, the project aims to raise awareness, educate and engage students, encouraging awareness and collective action on gender and ethnicity issues, expanding the dialogue with socio-educational initiatives in the capital of Bahia. As research that aims to generate knowledge, it is methodologically categorized as applied. This article concludes by presenting the results achieved.

References

BAXTER, Mike. “Projeto de Produto: guia prático para o projeto de novos produtos”. São Paulo: Edgard Blucher, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. “Base Nacional Comum Curricular”. Brasília, 2018.

CYBIS, Walter de Abreu; BETIOL, Adriana Holtz; FAUST, Richard. “Ergonomia e Usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações”. São Paulo: Novatec, 2010.

FONSECA, J. J. S. “Metodologia da pesquisa científica”. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

JORDAN, Patrick W.. “Designing pleasurable products. An Introduction to the new human factors”. Londres: Taylor & Francis, 2000.

Jornal da Tarde. “ELAS NA CIÊNCIA: importância da ampliação feminina na pesquisa”. São Paulo, 10 fev. 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 29 ago. 2023.

MONT'ALVÃO, Cláudia; DAMAZIO, Vera (Org.). “Design, ergonomia e emoção”. Rio de Janeiro: Mauad, 2008. 127 p.

RICCA, Diego Enéas Peres. “Artefatos tecnológicos digitais interativos: estratégias projetuais para fomento da mediação de conteúdo em museus”. 2019. Dissertação de Mestrado. Universidade de São Paulo. APA.

SILVA, Edna Lúcia da. “Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação”. 4. ed. rev. atual. Florianópolis: UFSC, 2005.

TORI, Romero; HOUNSELL, Marcelo da Silva (org.). “Introdução a Realidade Virtual e Aumentada”. Porto Alegre: Editora SBC, 2018.

TORI, Romero; KIRNER, Claudio; SISCOUTTO, Robson Augusto. “Fundamentos e tecnologias de realidade virtual e aumentada”. Editora SBC, 2006.
Published
2024-11-05
OLIVEIRA, Cecília dos Santos; SILVEIRA, Carina Santos; ARNAUT, France Ferreira de Souza. ICT & ELAS: training and female empowerment in augmented and virtual reality, bridging the gender and technology gap. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 24. , 2024, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 469-478. DOI: https://doi.org/10.5753/erbase.2024.4440.