Developing Computational Thinking through Digital Electronics

  • Deborah Rodrigues –Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IF BAIANO
  • Elane Silva –Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - IF BAIANO

Abstract


This article aims at detailing the experience of Teixeira de Freitas State College, in Senhor do Bonfim, Bahia, as a result of the Supervised Internship I course, of the Licentiate degree in Computer Science of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Bahia ( IF Baiano), campus in the aforementioned city. The workshop " developing Computational Thinking through Digital Electronics" used technology as a tool to aid in classrooms, facilitating student perceptions and streamlining the contents studied. This work will discuss details of this practice, as well as the difficulties regarding the creation of play activities in public schools and possible reasons that corroborate this reality.

References

AQUINO, Julio G. (orgs.) Indisciplina na Escola: alternativas teóricas e práticas. In: LAJONQUIÉRE, Leandro de. A criança, “sua” (in)disciplina e a psicanálise. In:
TAILLE, Yves de La. A indisciplina e o sentimento de vergonha. São Paulo: Sumus, 1996.

ARAÚJO, Ana Liz Souto Oliveira de; ANDRADE, Wilkerson de Lucena; GUERRERO, Dalton D. Serey. Pensamento Computacional sob a visão dos profissionais da
computação: uma discussão sobre conceitos e habilidades. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE) 2015.

BARCELOS, Thiago Shumacher; SILVEIRA, Ismar Franco. Pensamento Computacional e Educação Matemática: relações para o Ensino de Computação na
Educação Básica. Disponível em: . Acesso em: 14 mar. 2018

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: . Acesso em: 14 mar. 2018.

HU, C. (2011) “Computational thinking: what it might mean and what we might do about it.” In: Proceedings of the 16th annual joint conference on Innovation and technology in computer science education (ITiCSE '11). ACM, New York, USA. p. 223227.

MAXIMIANO, Ana Maria. Motivação dos professores. Artigo, Londrina. 2008.

NUNES, Daltro José. (2011). “Ciência da Computação na Educação Básica”. Jornal da Ciência. 09 de setembro.

POVO, Gazeta do; Matemática, dificuldade que vem do “berço”. Disponível em: Acesso em: 27 mar. 2018

RAMOS, Márcio Roberto Vieira. O uso de tecnologias em sala de aula. Disponível em: Acesso em: 23 mar. 2018

THOALDO, Deise Luci P. B. O uso da tecnologia em sala de aula. Disponível em: Acesso em: 18 mar. 2018

WALDEN, J., DOYLE, M., GARNS, R. e HART, Z. (2013) “An informatics perspective on computational thinking”. In Proceedings of the 18th ACM conference on
Innovation and technology in computer science education (ITiCSE '13). ACM, New York, USA. p. 49
Published
2018-08-22
RODRIGUES, Deborah; SILVA, Elane. Developing Computational Thinking through Digital Electronics. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE), 18. , 2018, Aracaju. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 457-466.