Teaching of Computing in Non-formal Education Spaces: The Experience in the Social Assistance Reference Center of the Municipality of Captain Poço-PA
Abstract
The present study is an experience report about the application of an intervention project that aimed to teach the fundamentals of Computing for children in a non formal educational space in Paraense and without the use of computers. Considering that this educational space does not have advanced computational infrastructure, it was decided to develop the educational actions using Declined Computing. For this, unplugged activity on binary numbers was used. Finally, in the end it was noticed that the students had minimal knowledge about Computing.
References
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface (Botucatu), Botucatu, v. 2, n. 2, p. 139-154, 1998.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasilia,1988.
________. Lei nº 8.742, de 7 de dezembro de 1993. Dispõe sobre a organização da Assistência Social e dá outras providências. Lei Orgânica da Assistência Social.
Brasilia,1993.
GOHN, M. G. M. Educação Não Formal, aprendizagens e saberes em processos participativos. Investigar em Educação, v. 1, p. 35-50, 2014.
MEIRELLES, Fernando S. Pesquisa anual do uso de TI. 28. ed. São Paulo: FGV, 2017. p. 23. Disponível em:
SBC. Referenciais de Formação em Computação: Educação Básica. Workshop sobre Educação em Computação, Sociedade Brasileira de Computação (SBC), Julho, 2017. Disponível em:
VIEIRA, Anacilia; PASSOS, Odette; BARRETO, Raimundo. Um relato de experiência do uso da técnica computação desplugada. Anais do XXI WEI, p. 670-679, 2013
