Computational Thinking: An Essential Skill and its Development through the Game COMPense.
Abstract
With the computational thinking, professionals from different areas can, through computation, expand their cognitive potential, suggest the development and apply computational tools. Being a skill, Computational Thinking requires appropriate teaching resources to be developed, and in this one opts for the construction of digital game - COMPense; which is first person game, explores narrative, is composed of 4 challenges and explores comics to contextualize the plot and motivate the player. It was built with application of the agile Scrum methodology, tools aimed at the development of Unity and Blender games, and was evaluated through the application of Gameflow evaluation methodology, based on Flow Theory.
References
Blikstein, P.(2008) “O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação”. http://www.blikstein.com/paulo/documents/online/ol_pensamento_computacional.html.
Cox, K. K.; Bittencourt, R. A. “Estudo Bibliográfico sobre o Processo de Construção de Jogos Digitais: A necessidade de sinergia entre o educar e o divertir”. In: Brazilian Journal of Computers in Education (Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE).
Garlet, D.; Bigolin, N. M.; Silveira, S. R. (2016). “Uma proposta para o ensino de programação de computadores na educação básica”.
Google Open Online Education. (2015). “What is Computational Thinking?”. http://www.youtube.com/channel/UC6fUahKiPDn1-3476TU-ovA.
Gros, B. (2003) “The impact of digital games in education”. In: First Monday, v. 8, n. 7.
Neves, D. E. et al. (2013) “Avaliação de jogos sérios casuais usando o método gameflow”. In: Revista Brasileira de Computação Aplicada, v. 6, n. 1, p. 45–59.
Nunes, D. J. (2011). “ Ciência da computação na educação básica”. In: Jornal da Ciência, v. 9, n. 09.
Raabe, A. L. A.; Silva,J. d. (2005). “Um ambiente para atendimento as dificuldades de aprendizagem de algoritmos”. In: XIII Workshop de Educação em Computação (WEI’2005). São Leopoldo, RS, Brasil. [S.l.: s.n.].
Silva, V.; Souza, A.; Morais, D. (2016). “Pensamento computacional no ensino de computação em escolas: Um relato de experiência de estágio em licenciatura em computação em escolas públicas”.
Tarouco, L. M. R. et al. (2004) “Jogos educacionais”. In: RENOTE: revista novas tecnologias na educação [recurso eletrônico]. Porto Alegre, RS.
Zilli, S. (2004). “A robótica educacional no ensino fundamental: perspectivas e prática”.
