Desenvolvimento e avaliação do jogo Sério projeto Éden sobre variáveis e tipos de dados

  • Yure Oliveira ICMC
  • Carina Farias ICMC

Abstract


Educational games win increasingly prominent for being aligned with new styles of learning and meet the needs of new generations. This approach, in addition to possessing high level of responsiveness on the part of students, brings playful features to specific content, thereby facilitating learning. Considering the difficulties of beginners in the area of programming and seeking to take advantage of the educational benefits of the games, the present work presents the projeto Éden, a digital educational game for the teaching and learning of variables and types of data. The work centers on development methodology used in creating the game, based on the concept of evolutionary prototype, and exposes the results obtained with the use of the game into two classes of computer course.

References

CARRETTA, M.L. (2016) Não tenha vergonha de vender, menos ainda de entreter: Serious Games pensados como Advergames. In: Proceedings of XV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), 2016.

COSTA, A.C.S.; MARCHIORI, P.Z. (2015) Gamificação, elementos de jogos e estratégia: uma matriz de referência. In: Revista de Ciência da Informação e Documentação, [s.l.], v. 6, n. 2, p.44-65, 2 out. 2015. Universidade de Sao Paulo Sistema Integrado de Bibliotecas - SIBiUSP.

DOMINGUES, A.N.; LOTUFO, M.L.; SILVA, A.F.S.; GUIMARÃES, A.C.P.; ESTEVES, J.G.S.F.; OTSUKA, J.L.; BEDER, D.M.; ZEM-MASCARENHAS, S.H. (2014) Uso de protótipo em papel no design de um jogo educacional acessível. In: Proceedings of XIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), 2014.

GUEDES, E. (2014) Um Estudo Observacional sobre a Disciplina Introdutória de Programação. In: Proceedings of XX Workshop de Informática na Escola (CBIE/WIE), 2014.

KAHWAGE, C.; FRANÇA, E.L.; NUNES, R.C.; CARVALHO, R.; SOUZA, D.T. (2013) Jogo Baralho das Variáveis. In: Proceedings of XXI Workshop sobre Educação em Computação (CSBC/WEI), SBC, 2013, pp. 450-459.

KELLY, H.; HOWELL, K.; GLINERT, E.; HOLDING, L.; SWAIN, C.; BURROWBRIDGE, A.; ROPER, M. (2007) How to build serious game. Communications of the ACM, vol.50, nº 7, jul. 2007, pp.44-49.

NETO, S.R.S.; SANTOS, H.R.M.; SOUZA, A.A.; SANTOS, W.O. (2013) Jogos Educacionais como Ferramenta de Auxílio em Sala de Aula. In: Proceedings of XIX Workshop de Informática na Escola (CBIE/WIE), 2013.

ONÇA, F.A. (2016) Jogo: experiência liminóide no campo da imaginação. In: Proceedings of XV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), 2016.

PANEGALLI, F.S. (2016) Super Mario Logic: um Jogo Sério para Lógica de Programação. 2016. 86 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Tecnologias Educacionais em Rede, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016.

REATEGUI, E.; BOFF, E.; FINCO, M. D. (2010) Proposta de Diretrizes para Avaliação de Objetos de Aprendizagem Considerando Aspectos Pedagógicos e Técnicos. CINTED-UFRGS Novas Tecnologias na Educação, v. 8 n. 3, dez 2010.

SAVI, R.; ULBRICHT, V. R. (2008) Jogos Digitais Educacionais: Benefícios e Desafios. CINTED-UFRGS Novas Tecnologias na Educação, v.6, n. 2, dez 2008.

SAVI, R.; BORGATTO, A.F.; VON WANGENHEIN, C.G. (2011) Um Modelo de Avaliação de Jogos Educacionais na Engenharia de Software. In: Proceedings of 25th Brazilian Symposium on Software Engineering (SBES), 2011.

SCAICO, P.D.; LOPES, D.; AZEVEDO, A.; SILVA, J.C.; MENDES NETO, S.V.; FALCÃO, E.S.F. (2012) Implementação de um Jogo Sério para o Ensino de Programação para Alunos do Ensino Médio Baseado em m-learning. In: Proceedings of XX Workshop sobre Educação em Computação (CSBC/WEI), 2012.

SCHELL, J. (2008) The Art of Game Design: A book of lenses, vol. 1. CRC Press.

SILVA, M.A.A.; DANTAS, A. (2014) KLouro: Um jogo educacional para motivar alunos iniciantes em programação. In: Proceedings of XXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (CBIE/SBIE), SBC, 2014, pp.702-711.
Published
2019-04-09
OLIVEIRA, Yure; FARIAS, Carina. Desenvolvimento e avaliação do jogo Sério projeto Éden sobre variáveis e tipos de dados. In: REGIONAL SCHOOL ON COMPUTING OF BAHIA, ALAGOAS, AND SERGIPE (ERBASE) , 2019, Ilhéus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 615-624.