Initiatives to Attract Women to Computer Science

  • Tainara S. Novaes UTFPR
  • Camila F. Pasko UTFPR
  • Marcelo G. Costa UTFPR
  • Mariangela de O. G. Setti UTFPR
  • Nádia P. Kozievitch UTFPR
  • Maria Claudia F. P. Emer UTFPR

Abstract


The quest for female representation in computing is crucial to achieving gender equality, dismantling stereotypes, and promoting equal opportunities. This article highlights some initiatives of the Emili@s Project: Workshops in Schools, aiming to boost female participation in computing, encourage the presence of women in this field, and inspire them to pursue their aspirations. The workshops, focused on computing-related themes, seek to stimulate reflections, discussions, and learning experiences. A notable outcome is the ability of these activities to foster seamless interaction among participants and induce a shift in perspective regarding Information Technology (IT).

References

CC2020 TASK FORCE. Computing Curricula 2020: Paradigms for Global Computing Education. Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 2020.

BERARDI, Rita; KOZIEVITCH, Nádia; BIM, Silvia Amelia; AUCELI, Pedro. Oficina de Banco de Dados com Aprendizado Cinestésico para Meninas do Ensino Médio. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA (WIE), 25. , 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 345-354. DOI: 10.5753/cbie.wie.2019.345.

EMILI@S ARMAÇÃO EM BITS Projeto de Extensão da UTFPR criado em 2013. Disponível em: [link].

GRANATTO, Cleusa F.; CAMENAR, Leticia M. de O.; KOZIEVITCH, Nádia P.; BERARDI, Rita; BIM, Silvia A.; EMER, Maria Claudia F.P.; SETTI, Mariangela de O. C.. Girl’s perception about Computer Science Courses and their career intention – Study with High School Students. Revista Informática Aplicada. Universidade Municipal de São Caetano do Sul, 2018. DOI: 10.13037/ria.vol14n2.239.

GUIMARÃES, Maria Luísa R.; OLIVEIRA, Priscila R. de; LUCAS, Anna Julia de A.; OLIVEIRA, Alessandreia Marta de; QUINTELA, Bárbara de M. Estimulando o Pensamento Computacional a partir da Computação Desplugada: Uma Abordagem para Meninas do Ensino Fundamental. In: WORKSHOP DE PENSAMENTO COMPUTACIONAL E INCLUSÃO (WPCI), 2. , 2023, Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 .

MACHADO, Maria Clara. F.; LIMA, Eliade F.. Energéticas: Uma proposta para promoção da igualdade de gênero junto a alunas do ensino médio. Anais do 10o Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão SIEPE. Universidade Federal do Pampa. Santana do Livramento, 2018. Disponível em: [link]. Acesso em: 19 set. 2023.

MATOS, Geisiane de S.; SILVA, Sara M.; ARAUJO, Fabiola P. O.; PIRES, Yomara P.; SERUFFO, Marcos C. R.. Desenvolvimento de Jogos para Incentivar Meninas na Área da Tecnologia de Informação: um estudo de caso no ensino médio de escola pública. In: VIII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), Anais do XXV Workshop de Informática na Escola (WIE). Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 .

MILSON, Ana Luíza S. et al. Elas na Ciência: Website com Jogos para Divulgar Personalidades Femininas. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT 2020). Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 10-19. ISSN 2763-8626.

NOVAES, Tainara Silva; LINS, Kathleen Danielly Souza; SECA NETO, Adolfo Gustavo S.; SETTI, Mariangela de Oliveira Gomes; EMER, Maria Claudia Figueiredo Pereira. Despertando o Interesse de Mulheres para os Cursos em STEM. In: WOMEN IN INFORMATION TECHNOLOGY (WIT), 17., 2023, João Pessoa/PB. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 .

UNESCO. Dia Internacional de Mulheres e Meninas na Ciência. Disponível em: [link]. Acesso em: 12 set. 2023.
Published
2024-04-10
NOVAES, Tainara S.; PASKO, Camila F.; COSTA, Marcelo G.; SETTI, Mariangela de O. G.; KOZIEVITCH, Nádia P.; EMER, Maria Claudia F. P.. Initiatives to Attract Women to Computer Science. In: REGIONAL DATABASE SCHOOL (ERBD), 19. , 2024, Farroupilha/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 121-130. ISSN 2595-413X. DOI: https://doi.org/10.5753/erbd.2024.238828.