ACOMPANHAR RA - Application Using the TEACCH Method with Augmented Reality for Children with Autism Spectrum Disorder
Abstract
Autism Spectrum Disorder (ASD) is a complex neurological condition characterized by difficulties in communication, social interaction, repetitive behaviors, and restricted interests. To promote the development and quality of life of individuals with ASD, it is essential to provide appropriate treatment and support, utilizing existing computational technologies. In this context, this study presents a tool that utilizes Augmented Reality (AR) and principles of the TEACCH method to assist in the treatment of individuals with ASD. The proposed tool aims to establish an inclusive and structured learning environment, focusing on visual organization, to promote independence and skill development.
Keywords:
Autism Spectrum Disorder, TEACCH, Augmented Reality
References
Cunha, E. (2017). Autismo e inclusão: psicopedagogia prática educativas na escola e na família. Wak Editora.
Fonseca, M. E. G. and de Cássia Baptistella Ciola, J. (2014). Vejo e aprendo: fundamentos do Programa TEACCH o ensino estruturado para pessoas com autismo. Book Toy.
Gonçalves, L., Dias, R., Amadeu, V., Fernandes, G., Ketulin, P., Da Silva Junior, J. R., Esteves Kneipp, R., Brazil, A., and Cepf, J. (2020). Estação brincar: um jogo com realidade aumentada no auxílio ao desenvolvimento cognitivo de crianças com transtorno do espectro autista.
Rosa, V. I. (2018). Design inclusivo: prancha de Comunicação Alternativa e Aumentativa para crianças com TEA utilizando RA. PhD thesis, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.
Schopler, E., Mesibov, G. B., and Hearsey, K. (1995). Structured Teaching in the TEACCH System. Springer Science+Business Media, Inc.
Silva, A. B. B., Gaiato, M. B., and Reveles, L. T. (2012). Mundo singular: entenda o autismo. Editora Fontanar.
Tori, R. and da Silva Hounsell, M. (2018). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. Editora SBC.
Fonseca, M. E. G. and de Cássia Baptistella Ciola, J. (2014). Vejo e aprendo: fundamentos do Programa TEACCH o ensino estruturado para pessoas com autismo. Book Toy.
Gonçalves, L., Dias, R., Amadeu, V., Fernandes, G., Ketulin, P., Da Silva Junior, J. R., Esteves Kneipp, R., Brazil, A., and Cepf, J. (2020). Estação brincar: um jogo com realidade aumentada no auxílio ao desenvolvimento cognitivo de crianças com transtorno do espectro autista.
Rosa, V. I. (2018). Design inclusivo: prancha de Comunicação Alternativa e Aumentativa para crianças com TEA utilizando RA. PhD thesis, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS.
Schopler, E., Mesibov, G. B., and Hearsey, K. (1995). Structured Teaching in the TEACCH System. Springer Science+Business Media, Inc.
Silva, A. B. B., Gaiato, M. B., and Reveles, L. T. (2012). Mundo singular: entenda o autismo. Editora Fontanar.
Tori, R. and da Silva Hounsell, M. (2018). Introdução a Realidade Virtual e Aumentada. Editora SBC.
Published
2024-04-03
How to Cite
SANTOS, José Hilton da S.; SILVA, Thiago A. E.; SANTANA, Ana Caroline R.; MORAIS, Sandra Elisa V.; SANTANA, Fernando C..
ACOMPANHAR RA - Application Using the TEACCH Method with Augmented Reality for Children with Autism Spectrum Disorder. In: REGIONAL SCHOOL OF APPLIED COMPUTING FOR HEALTH (ERCAS), 9. , 2024, Ouro Preto/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 21-24.
DOI: https://doi.org/10.5753/ercas.2024.238525.