Programming Logic and Computational Thinking Applied in Elementary School with the Use of Scratch
Abstract
The work developed in this article aims to apply and explore the results obtained through the teaching of computational thinking, programming logic and algorithms in elementary school students, and also to provide a base study aiming to demystify the teaching of such contents and methodologies by teachers. The study and presentation of tools such as Scratch aim to provide a playful and comfortable environment for both the teacher and the student, being an useful gateway to the development of interdisciplinarity, computational thinking and the introduction of algorithms to students.
References
Brackmann, C. P. Desenvolvimento do pensamento computacional através de atividades desplugadas na educação básica. 2017. Tese (Doutorado em Informática na Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
Brennan, K. y Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. Tese apresentada em: Annual American Educational Research Association meeting (pp. 1-25). Vancouver, Canada: AERA. Acesso em 21/08/2021 às 14:50 horas recuperado de https://web.media.mit.edu/~kbrennan/files/Brennan_Resnick_AERA2012_CT.pdf
Cabrera-Medina, Jaime M.; Sánchez-Medina, Irlesa I., & Medina-Rojas, Ferley. (2020) El Ingeniero de Inclusión y el Lenguaje Scratch en el Aprendizaje de la Matemática. Información tecnológica, v.31, n. 6, p. 117-124. Univerdidad SurColombiana, Colômbia, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000600117
GIL,. Carlos A. Como Elaborar Projetos de Pesquisa, 6a edição. [Digite o Local da Editora]: Grupo GEN, 2017. 9788597012934. pág. 25; Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788597012934/. Acesso em: 20 out. 2021, às 20:02 horas.
Ferreira, a. B. h. Aurélio século XXI: o dicionário da Língua portuguesa. 3. ed. rev. e ampl. rio de Janeiro: nova Fronteira, 1999.
Giraffa, Lúcia. M. M; Recursos digitais na escola: volume 1 / Lucia Giraffa, (org.). – Joaçaba: Editora Unoesc, 2021.
Maloney, J., Resnick, M., Rusk, N., Silverman, B. e Eastmond, E. (2010). The scratch programming language and environment. ACM Transactions on Computing Education, https://doi.org/10.1145/1868358.1868363
Monjelat, N. Programação de tecnologias para a inclusão social com Scratch: práticas de pensamento computacional na formação de professores. Trabalho de conclusão de curso - Universidade Nacional de Rosario (Argentina, 2019)
Ribeiro, J.A.; Introdução à Programação e aos Algoritmos. Grupo GEN, 2019. 9788521636410. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788521636410/. Acesso em 06/09/2021 às 15:59 horas.
Rochado, E. A.; Hornink G. G.; Emoções Experienciadas no Processo de Construção de Narrativas Digitais no Scratch. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 101, n. 259, p. 627-648, set./dez. 2020.
Rodrigues, T. C.; Teles, L. F. O uso de mensagens eletrônicas instantâneas como recurso didático. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 100, n. 254, p. 17-38, jan./abr. 2019.
Souza, M.A.F. D.; Gomes, M. M.; Soares, M. V.; Concilio, R. Algoritmos e lógica de programação: um texto introdutório para a engenharia. Cengage Learning Brasil, 2019. 9788522128150. Disponível em: https://integrada.minhabiblioteca.com.br/#/books/9788522128150/. Acesso em: 04/09/2021 às 13:57 horas.
Scratch Foundation Statistics: https://scratch.mit.edu/statistics/ Acesso em 25/09/2021 às 19:36 horas.
Wing, J. M. (2006) Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
Wing, J. M. (2011). Research Notebook: Computational thinking--what and Why? The link. The magazine of the Carnegie Mellon University School of Computer Science. Acesso em 21/08/2021 às 15:34 horas https://www.cs.cmu.edu/link/research-notebook-computational-thinking-what-and-why
