Learning Objects and Computational Thinking: a survey about teaching computability
Abstract
Computational Thinking is already considered one of the primary intellectual skills of a human being, compared to reading and performing arithmetic operations; besides that, the influence of the "digital world" in daily life is already present in the Law on Brazilian Education Guidelines and Bases. Thus, educational tools (such as Learning Objects - LO) that promote the cognitive development necessary to build this knowledge and its associations are of great importance. The present work introduces a literature review on LO related to Computability and analyzes more than 15,500 articles. In this review, gaps were identified in the national scenario, especially regarding the theme for Basic Education.
References
Braga, J.; Menezes, L. (2014). Introdução aos Objetos de Aprendizagem. In: BRAGA, Juliana Cristina (Org). Objetos de Aprendizagem volume 1: Introdução e Fundamentos. Santo André: Editora da UFABC.
Bombasar, J.R.; Santiago, R.; Miranda, E.M.; Raabe, A.L.A (2015). Ferramentas para o Ensino-Aprendizagem do Pensamento Computacional: onde está Alan Turing? In XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
Carvalho, J.M.; Magalhães Netto, J.F.; Almeida, T.O. (2017). Revisão Sistemática de Literatura sobre o Pensamento Computacional por Meio de Objetos de Aprendizagem. In XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
Cordenonsi, A.Z.; Muller, F.M.; Bastos, F.P. (2006). O Ensino de Heurísticas e Metaheurísticas na área de Pesquisa Operacional sob a ótica da Educação Dialógica Problematizadora. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 3, n. 1.
CSUNPLUGGED (2021) - Computer Science without a Computer. Disponível em: http://csunplugged.org, acesso em 29/10/2021.
Easterbrook, S. (2014). From Computational Thinking to Systems Thinking: A conceptual toolkit for sustainability computing. Proceedings of the 2nd international conference ICT for Sustainability.
Galafassi, F.P.; Gluz, J.C.; Galafassi, C. (2014). Análise Crítica das Pesquisas Recentes sobre as Tecnologias de Objetos de Aprendizagem e Ambientes Virtuais de Aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação, v.21, n.3.
Hamming, R.W. (2012). Methods of Mathematics applied to calculus, probability, and statistics. Mineola, New York: Dover Publications, Inc..
IEEE (2002). Draft Standard for Learning Object Metadata (IEEE 1484.12.1), Institute of Electrical and Electronic Engineers (IEEE) Learning Technology Standards Committee (LTSC).
LDB (2021) - Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Portal da Presidência da República Planalto. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso: 29/10/2021.
Polya, G. (1945). How to Solve it?. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Royal Society. (2012). Shut down or restart: The way forward for computing in UK schools. Disponível: [link], acesso: 29/10/2021.
Santos, C.; Camponogara, M.; Bernardon, D.P. (2016). A inclusão de uma nova ferramenta para o ensino operacional de redes de distribuição de energia elétrica. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2.
Semaan, S.G; Brito, J.A.M.; Coelho, I.M.; Silva, E.F.; Fadel, A.C.; Ochi, L.S.; Maculan, N. A Brief History of Heuristics: from Bounded Rationality to Intractability. IEEE Latin America Transactions, v.19, n.11.
Silva, P.F. (2017). O uso das tecnologias digitais com crianças de 7 meses a 7 anos: Há mudanças na gênese do pensamento operatório de crianças que começam a interagir com as tecnologias digitais na primeira infância? Tese de Doutorado. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Sipser, M. (2005). Introdução à teoria da computação. Ed.1, Cengage Learning.
Syslo, M.M.; Kwiatkowska, A.B. (2014). Learning Mathematics supported by Computational Thinking. Constructionism and Creativity, pp.258-268.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3.
Zanetti, H.A.P.; Borges, M.A.F.; Ricarte, I.L.M. (2016). Pensamento Computacional no ensino de Programação: uma revisão sistemática da literatura brasileira. In XXVII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
