Um Jogo Educacional U-Learning no Processo de Ensino e Aprendizagem da Geometria Analítica
Abstract
The learning of Analytical Geometry can become a challenge for the student in the face of teaching models that are based on expository content classes, only. Context-sensitive u-learning can be a tool capable of assisting in this teaching process, as it adapts to the student's individual environment and needs. Another aid tool is the use of educational games, aiming to arouse interest and motivation. This article proposes a mobile educational game, in development, context sensitive u-learning of user location, based on the game "Naval battle". The game aims to make the learning of Analytical Geometry more playful, making it easier for the student to create a link between theory and practice.
References
Fiorentini, D. and Mioriim, M. Â. (1990). Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no Ensino da Matemática. Boletim SBM-SP.
Lopes, Á. R., Oliveira, D. C., Aguiar, R. C. S. and Braga, R. T. V. (2017). Aprendizagem ubíqua sensível ao contexto: mapeamento sistemático da literatura sobre ambientes de aprendizagem ubíqua. In VII encontro do CIED - Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais – III encontro internacional. Lisboa.
Martimiano P. C. (2013). Da batalha naval à geometria analítica. UFSCar, São Carlos.
Saccol, A., Schlemmer, E. and Barbosa, J. (2010). M-Learning e U-Learning: Novas Perspectivas da Aprendizagem Móvel e Ubíqua. v. Person Ed., São Paulo.
Silva, G. P., Ramalho, T. H. G. and Oliveira, R. G. L. (2016). O jogo Batalha Naval: Uma experiência no estudo do Plano Cartesiano. In Revista Acadêmica Educação e Cultura em Debate, pages 112–127.
Souza, M. M., Resende R. F., Prado L. S., Fonseca, E. F., Carvalho, F. A., Rodrigues, A. D. (2010). SPARSE: Um Ambiente de Ensino e Aprendizado de Engenharia de Software Baseado em Jogos e Simulação. In XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Paraíba.
