Um Estudo de Caso com a Ferramenta Algodoo Para o Ensino da Disciplina de Física no Ensino Médio Através de Simulações Computacionais em 2D

  • Lethycia Carvalho IFCE
  • Marcos Vinícius Araújo IFCE
  • Rhyan Brito IFCE

Abstract


The contents of Physics are well known for presenting difficulties of understanding on the part of the students. In this perspective, a study was carried out with students from the 1st year of high school in order to ascertain the effectiveness of Algodoo as a tool to aid learning. Aiming to verify the efficiency of Algodoo as a facilitating teaching and learning tool. The methodology adopted was based on bibliographical research and on the case study carried out with a first-year class. The results were positive regarding learning with the Algodoo software. The work revealed the importance of the use of softwares as a mechanism to support the teaching-learning of physics contents through 2D simulations.

References

Begosso, L. C. (2013). Greenfoot: uma abordagem para o ensino de programação de computadores. Sistemas e Tecnologias de Informação, page 218.

Bergin, J., Marquardt, K., Manns, M. L., Eckstein, J., Sharp, H., Wallingford, E., et al. (2004). Patterns for experiential learning. Learning Nov, 25(2002):477.

Bittencourt, R. A., Rocha, A. S., Santana, B. L., Santana, C. S., Carneiro, D. A., Borges,

G. A., Chalegre, H. S., Silva, J. F., Santos, J. M. J., Silva, L. A., et al. (2013). Aprendizagem

de programação através de ambientes lúdicos em um curso de engenharia de computação: Uma primeira incurs˜ao. In XXI Workshop sobre Educação em Computação–XXXIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

Finizola, A. B., Raposo, E. H. S., Pereira, M. B. P. N., Gomes, W. S., de Araújo, A. L. S. O., and Souza, F. V. C. (2014). O ensino de programação para dispositivos móveis utilizando o mit-app inventor com alunos do ensino médio. In Anais do Workshop de Informática na Escola, volume 20, page 337.

Germano, E. D. T. et al. (2016). O software algodoo como material potencialmente significativo para o ensino de física: simulações e mudanças conceituais possíveis. Master’s thesis, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Nogueira, K., Nogueira, K., Lamounier, E., and Cardoso, A. (2013). Aplicação do ambiente alice para ensino de lógica para alunos inciantes em cursos de programação.

Published
2018-10-16
CARVALHO, Lethycia ; ARAÚJO, Marcos Vinícius; BRITO, Rhyan. Um Estudo de Caso com a Ferramenta Algodoo Para o Ensino da Disciplina de Física no Ensino Médio Através de Simulações Computacionais em 2D. In: REGIONAL SCHOOL ON INFORMATICS OF PIAUÍ (ERI-PI), 4. , 2018, Teresina. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018 . p. 184 - 189.