Robotics and Programming Workshops for Public School Teachers in Paraná – The NP Maker Project

  • André L. S. Moscato IFPR
  • Carlos E. Angelini IFPR
  • Fabrício Baptista IFPR
  • Felipe A. A. Possoli IFPR
  • Héber R. F. Morais IFPR
  • Jonatas B. Santos IFPR
  • Hugo E. R. Corrêa IFPR
  • Luis F. B. Martins IFPR
  • Renan O. A. Takeuchi IFPR
  • Ricardo Breganon IFPR
  • Uiliam N. L. T. Alves IFPR
  • Wenderson N. Lopes IFPR
  • Filipe G. S. Dameto IFPR
  • Marcos V. B. Batista UENP

Abstract


This experience report deals with a project created to train primary education teachers to teach subjects related to robotics and computational thinking in the Northern Pioneer region of Paraná. This project, was characterized by the convergence of actors from the innovation ecosystem to meet a regional demand: Regional Innovation System, Federal Institute, SEBRAE, Education Nucleus, and UENP converged to conceive and execute this project, which resulted in the training of more than 200 teachers and, indirectly, thousands of students. It is believed that this project still contributes to fostering the development of the maker culture and innovation in the region.

References

ANDRADE, Mariane. C; MOSCATO, André. L. S; VERRI, Juliano. A; ALMEIRA, João Paulo. L. S; BREGANON, Ricardo. (2020) A utilização da robótica como ferramenta de ensino na educação profissional, Revista Mundi Engenharia, Tecnologia e Gestão, v.5, n.8, Paranaguá, PR.

GONÇALVES, Roberta. Y. L; COSTA, Walter. L. B. C; BATISTA, Francisco. W. P; MOREIRA, Leonardo. R; ALBUQUERQUE, Victor Hugo. H. C; BEZERRA, Júlio Cesar. C; MEIRELES, Alandson. M. R. (2016) Desenvolvimento de sistema de monitoramento da frequência cardíaca com uso de hardware livre e integração mobile. Revista Mundi Engenharia, Tecnologia e Gestão, v.1, n.5, Paranaguá, PR.

SCHWAB, Klaus. A Quarta Revolução Industrial, Edipro, São Paulo, 2016.

SILVA, Alzira F. Roboeduc: uma metodologia de aprendizado com robótica educacional. Natal: Tese, 2009.

SILBERMAN, Michael. (1996) Active learning: 101 strategies do teach any subject. Editora Pearson Massachusetts.

ULLRICH, Roberto A. (1987) Robótica – Uma Introdução. O porquê dos robôs e seu papel no trabalho. Rio de Janeiro, Editora Campus.

ZILLI, Silvana. D. R. (2002) Apostila de Robótica Educacional. Expoente Informática. Curitiba, Gráfica Expoente.

ZILLI, Silvana. D. R. (2004) A robótica educacional no ensino fundamental: perspectivas e práticas. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção. Florianópolis.
Published
2025-07-20
MOSCATO, André L. S. et al. Robotics and Programming Workshops for Public School Teachers in Paraná – The NP Maker Project. In: PROCEEDINGS OF INNOVATION, DEVELOPMENT, EDUCATION, AND INCLUSION WORKSHOP WITH MAKER ACTIVITIES (IDEIA), 1. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 117-126. DOI: https://doi.org/10.5753/ideia.2025.9101.