Exploring Interest and Needs in Online Education for Robotics and Technology
Abstract
This paper investigates the interest and needs of students in online robotics and technology courses, highlighting the challenges and opportunities in implementing this education. The research is based on a literature review and empirical study, aiming to understand how educational robotics can be effectively applied in virtual environments. Through methodologies such as Project-Based Learning (PBL) and the use of technological tools like simulators and interactive platforms, the study proposes solutions to overcome infrastructure and teacher training challenges, offering a more accessible, dynamic, and meaningful learning experience.
References
Afecto, R., Moretti, A. A. da S., & Teixeira, L. de S. (2024). Robótica educacional, avanços e desafios para o ensino médio integrado ao técnico. Dialogia, 50, 1–20. DOI: 10.5585/50.2024.27415
Bers, M. U. (2008). Blocks to robots: Learning with technology in the early childhood classroom. Teachers College Press.
Cardozo, G. (2017). A robótica como ferramenta aplicada à educação (Trabalho de Conclusão de Curso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia, CampusValença). [link]
Campbell, D. L., et al. (Eds.). (2006). Handbook of blended learning: Global perspectives, local designs (pp. 3–21). Pfeiffer. Christopoulos, A., & Mystakidis, S. (2023). Gamification in Education. Encyclopedia, 3(4), 1223–1243. DOI: 10.3390/encyclopedia3040089
Dornelles, A. B. T. B., Cruz, C. A., Medeiros, E. M. S., Araújo, J. V. A., Villacorta, K. D. V., & Buriti, L. C. L. (2019). Robótica educacional e pensamento computacional: Uma avaliação da percepção dos alunos sobre o tema. In Anais do Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E 2019).
Dunleavy, M., & Dede, C. (2014). Augmented reality and learning: Opportunities and challenges. Educational Technology Research and Development, 62, 283–303.
Ferreira, J. A. (2008). A contribuição da robótica para o desenvolvimento das competências cognitivas superiores no contexto dos projetos de trabalho. WebArtigos. [link]
Martinez, L. R., & Stager, G. (2013). Invent to learn: Making, tinkering, and engineering in the classroom. Constructing Modern Knowledge Press.
Pirola, A. (2015). Aprendizagem baseada em projetos com robótica educacional. Revista de Ensino de Engenharia, 23(2), 88–103.
Piaget, J. (1970). A psicologia da criança. Bertrand Brasil.
Papert, S. (1993). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books.
Resnick, M. (2006). Computer as paintbrush: Technology, play, and the creative society. In D. Lenat (Ed.), Foundations of Artificial Intelligence.
Sokolonski, A. C., Sá, A. S., & Macêdo, R. J. A. (2020). Robótica educacional como facilitadora do aprendizado do raciocínio computacional: Revisão sistemática da literatura. Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020), IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2020), 1503–1512. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2020.1503
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. The Autodesk foundation. [link]
Vex Robotics. (2022). Educational robotics: A new paradigm in STEM learning. International Journal of Robotics in Education, 19(1),
Bers, M. U. (2008). Blocks to robots: Learning with technology in the early childhood classroom. Teachers College Press.
Cardozo, G. (2017). A robótica como ferramenta aplicada à educação (Trabalho de Conclusão de Curso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia, CampusValença). [link]
Campbell, D. L., et al. (Eds.). (2006). Handbook of blended learning: Global perspectives, local designs (pp. 3–21). Pfeiffer. Christopoulos, A., & Mystakidis, S. (2023). Gamification in Education. Encyclopedia, 3(4), 1223–1243. DOI: 10.3390/encyclopedia3040089
Dornelles, A. B. T. B., Cruz, C. A., Medeiros, E. M. S., Araújo, J. V. A., Villacorta, K. D. V., & Buriti, L. C. L. (2019). Robótica educacional e pensamento computacional: Uma avaliação da percepção dos alunos sobre o tema. In Anais do Congresso sobre Tecnologias na Educação (CTRL+E 2019).
Dunleavy, M., & Dede, C. (2014). Augmented reality and learning: Opportunities and challenges. Educational Technology Research and Development, 62, 283–303.
Ferreira, J. A. (2008). A contribuição da robótica para o desenvolvimento das competências cognitivas superiores no contexto dos projetos de trabalho. WebArtigos. [link]
Martinez, L. R., & Stager, G. (2013). Invent to learn: Making, tinkering, and engineering in the classroom. Constructing Modern Knowledge Press.
Pirola, A. (2015). Aprendizagem baseada em projetos com robótica educacional. Revista de Ensino de Engenharia, 23(2), 88–103.
Piaget, J. (1970). A psicologia da criança. Bertrand Brasil.
Papert, S. (1993). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. Basic Books.
Resnick, M. (2006). Computer as paintbrush: Technology, play, and the creative society. In D. Lenat (Ed.), Foundations of Artificial Intelligence.
Sokolonski, A. C., Sá, A. S., & Macêdo, R. J. A. (2020). Robótica educacional como facilitadora do aprendizado do raciocínio computacional: Revisão sistemática da literatura. Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2020), IX Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2020), 1503–1512. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2020.1503
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. The Autodesk foundation. [link]
Vex Robotics. (2022). Educational robotics: A new paradigm in STEM learning. International Journal of Robotics in Education, 19(1),
Published
2025-07-20
How to Cite
PEREIRA, Andressa Silva; PINHEIRO, Pedro Lucas Queiroz; COSTA, Daniel Duarte.
Exploring Interest and Needs in Online Education for Robotics and Technology. In: PROCEEDINGS OF INNOVATION, DEVELOPMENT, EDUCATION, AND INCLUSION WORKSHOP WITH MAKER ACTIVITIES (IDEIA), 1. , 2025, Maceió/AL.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2025
.
p. 147-156.
DOI: https://doi.org/10.5753/ideia.2025.9456.