Transforming PET into TEC: Experiences and Challenges in Creating an Automated Mini-Factory for Recycled 3D Printing Filaments

  • Gustavo Menezes Bernardo IFSertãoPE
  • Matheus Torres Barbosa IFSertãoPE
  • Gustavo Jammes Inácio de Souza IFSertãoPE
  • Lucas Mateus da Silva Lima IFSertãoPE
  • João Emanoel Ambrósio Gomes IFSertãoPE

Abstract


This experience report presents the development of an automated mini-factory for producing recycled filaments from PET bottles. The project, conducted at the IFMAKER laboratory of IFSertãoPE, Serra Talhada campus, integrates circular economy principles and digital manufacturing, utilizing 3D printing and Arduino-based automation. The study addresses challenges such as material and process adaptations and highlights the educational and environmental impact of the initiative. The results indicate the feasibility of the solution and its potential for replication in other contexts.

References

ALVES, Adriana Melo. Políticas de desenvolvimento regional e rede de cidades no semiárido: concentração, polarização e fragmentação. 2018.

BARBOSA DE SOUZA JÚNIOR, Antonio; DOS SANTOS ALVES, Marly. Sítios eletrônicos e oficinas pedagógicas: facilitadores de aprendizagem no curso técnico em automação industrial. Revista do Instituto de Políticas Públicas de Marília-RIPPMar, v. 7, n. 2, 2021.

BARROS, Atila et al. Metodologias ativas no ensino técnico de eletrônica. A importância do desenvolvimento de projetos práticos como abordagem pedagógica. Revista Tópicos, v. 2, n. 9, p. 1-17, 2024.

BREMGARTNER, Vitor et al. Aprendizagem baseada em projetos aplicada a cursos de formação inicial e continuada em cultura maker. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 1943-1957, 2022.

Brasil. O "Aprender Fazendo" da Rede Federal de Educação Profissional Científica e Tecnológica. Manual Maker. Formato: Livro Digital. Veiculação: Digital. ISBN: 978-85-92565-02-2, 2022.

CARUSO, Renata Cury; DA SILVA, Sani de Carvalho Rutz; MARCONDES, Renato. Uso da impressão 3D no ensino-aprendizagem: revisão sistemática sobre os principais problemas encontrados. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 16, n. 47, p. 448-473, 2023.

DE SOUSA CARBONI, Márcio Henrique; SCHEER, Sérgio. A manufatura aditiva como suporte à aprendizagem colaborativa e interdisciplinar em AEC: uma experiência integradora com o futuro profissional de expressão gráfica. Gestão & Tecnologia de Projetos, v. 18, n. 1, p. 195-218, 2023.

EVANGELISTA, Fábio Lombardo et al. De estudante para estudante: atividade experimental envolvendo Arduino, impressão 3D e física. Contraponto: Discussões científicas e pedagógicas em Ciências, Matemática e Educação, v. 4, n. 5, p. 144-160, 2023.

GOMEZ, Frederico Loeffler Vidal Villar. Destinação de resíduos plásticos no Brasil. 2019.

SILVA, José Nilton da. Aprendizagem maker e ensino de engenharia. 2020.

VALENCIA, Melanie et al. The social contribution of the circular economy. Journal of Cleaner Production, v. 408, p. 137082, 2023.
Published
2025-07-20
BERNARDO, Gustavo Menezes; BARBOSA, Matheus Torres; SOUZA, Gustavo Jammes Inácio de; LIMA, Lucas Mateus da Silva; GOMES, João Emanoel Ambrósio. Transforming PET into TEC: Experiences and Challenges in Creating an Automated Mini-Factory for Recycled 3D Printing Filaments. In: PROCEEDINGS OF INNOVATION, DEVELOPMENT, EDUCATION, AND INCLUSION WORKSHOP WITH MAKER ACTIVITIES (IDEIA), 1. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 165-172. DOI: https://doi.org/10.5753/ideia.2025.8613.