Development of Educational Process Control Benches at IFMaker Salto

  • Nilson Roberto Inocente Júnior IFSP
  • Érico Pessoa Félix IFSP
  • Fabíola Tocchini de Figueiredo Kokumai IFSP

Abstract


This article deals with the development of Didactic Process Control Benches, for the implementation of practical activities in the technical and higher courses of Industrial Automation and Control at IFSP Campus Salto. The importance of the Maker Laboratory as a space for the development of low-cost and accessible projects for all types of educational institutions is emphasized. A brief report is made of the process of design and construction of the didactic benches, resulting in a set of completely functional equipment able to meet the needs of the courses, which is proven through tests carried out with teachers and students.

References

ABREU, Rafael N. Fundamentos de Controle de Processos. São Paulo: Editora Técnica, 2018.

ASTROM, K. J.; MURRAY, R. M. Feedback systems: an introduction for scientists and engineers. Princeton: Princeton University Press, 2008.

CARVALHO, João M. Automação Industrial: Fundamentos e Aplicações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.

CASALE, Adriana. Aprendizagem Baseada em Problemas: desenvolvimento de competências para o ensino em engenharia. 2013. 222 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Escola de Engenharia de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2013. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 mar. 2025.

COSTA, Marcos A.; PEREIRA, Luana S.; ALMEIDA, Júlio C. Desenvolvimento de Bancadas Didáticas de Baixo Custo para Ensino de Controle de Processos. São Paulo: Editora Universitária, 2021.

COSTA, R. F.; SANTOS, A. P. Inovação na educação técnica: o papel dos laboratórios makers no ensino de automação industrial. Revista Brasileira de Educação Tecnológica, v. 12, n. 2, p. 45-60, 2019.

DORF, R. C.; BISHOP, R. H. Sistemas de controle automático. 9. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2011.

MACHADO, L. P.; ALMEIDA, J. C. Aprendizagem ativa e desenvolvimento de protótipos: uma abordagem maker no ensino de controle de processos. Anais do Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia, v. 5, p. 101-112, 2021.

MENDES, Rogério F.; SILVA, Mariana P.; OLIVEIRA, Paula S. Controle de Processos: Novas Tecnologias e Aplicações Didáticas. Belo Horizonte: Editora Universitária, 2020.

OGATA, K. Engenharia de controle moderno. 5. ed. São Paulo: Pearson, 2010.

OLIVEIRA, Paula S. Controle de Processos: Teoria e Prática. Belo Horizonte: Editora Universitária, 2017.

RIBEIRO, Luis Roberto de Camargo; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Uma Implementação da Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL) na Pós-Graduação em Engenharia sob a Ótica dos Alunos. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 25, n. 2, p. 121-134, jul./dez. 2004. Disponível em: [link]. Acesso em: 15 mar. 2025.

SANTOS, Carlos E. Tecnologias em Automação e Controle: Práticas e Experimentos. Porto Alegre: Bookman, 2019.

SEBORG, D. E.; EDGAR, T. F.; MELLICHAMP, D. A.; DOYLE, F. J. Process dynamics and control. 3. ed. Hoboken: John Wiley & Sons, 2010.

SILVA, M. T.; OLIVEIRA, R. F.; FERREIRA, P. L. Desafios e soluções para a implementação de laboratórios didáticos de automação em instituições públicas. Revista de Ensino em Engenharia, v. 26, n. 1, p. 77-92, 2020.
Published
2025-07-20
INOCENTE JÚNIOR, Nilson Roberto; FÉLIX, Érico Pessoa; KOKUMAI, Fabíola Tocchini de Figueiredo. Development of Educational Process Control Benches at IFMaker Salto. In: PROCEEDINGS OF INNOVATION, DEVELOPMENT, EDUCATION, AND INCLUSION WORKSHOP WITH MAKER ACTIVITIES (IDEIA), 1. , 2025, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 181-188. DOI: https://doi.org/10.5753/ideia.2025.8729.