An Analysis of theWeb Accessibility of the Sites of the Brazilian Federal Universities Based on e-MAG

Resumo


Web accessibility is important so that people, especially those with disabilities, can access and interact with the Internet. Therefore, it is necessary for Web content to be accessible to all audiences, including those of federal universities. Federal universities are public and tuition-free institutions of higher education, maintained by the Federal Government. In Brazil, there are 68 federal universities, distributed across all states and the Federal District. All universities have websites with relevant information for the academic community and civil society. Sometimes, the website is the first contact of the future student with the university. In this sense, the objective of this paper is to provide a Web accessibility scenario of the websites of Brazilian federal universities. The research was classified as quantitative and exploratory, in which evaluations were made on all websites of Brazilian federal universities with the Website Accessibility Evaluator and Simulator, in accordance to the Accessibility Model in Electronic Government. As a result, it was found that most of the Web accessibility errors identified are related to links. The problems regarding the description of the links were detected in 93% of the sites evaluated. Finally, in the sample of content management systems, it was found that the Joomla recorded the lowest average of accessibility errors, however, it is not possible to state that it offers the best support for the creation of accessible websites.
Palavras-chave: Web Accessibility, Federal Universities, e-MAG, Electronic Government

Referências

Magali Alves Albuquerque and Luciana Souza Oliveira. 2022. Acessibilidade web no Portal de Periódicos da Capes: caminhos para inclusão das pessoas com deficiências auditiva e visual. In Anais 29° Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação, Vol. 1. 1–10. [link]

DL Arenhardt, TS Franchi, VMF Costa, and MZ Grohmann. 2017. Acessibilidade digital: Uma análise em portais de Instituições Federais de Educação do Brasil. education policy analysis archives, 25, 33.

Eduardo Martins de Arruda 2019. Verificação de acessibilidade no portal discente do sistema acadêmico da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Master’s thesis. [link]

ASES. 2023. Critérios de Sucesso (ASES). [link]

Deane Barker. 2016. Web content management: Systems, features, and best practices. " O’Reilly Media, Inc.".

Brasil. 1996. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.Diário Oficial da União de 23/12/1996 (1996). [link]

Brasil. 2004. Decreto nº 5.296, de 2 de dezembro de 2004. Diário Oficial da União de 03/12/2014 (2004). [link] Regulamenta as Leis nos 10.048, de 8 de novembro de 2000, que dá prioridade de atendimento às pessoas que especifica, e 10.098, de 19 de dezembro de 2000, que estabelece normas gerais e critérios básicos para a promoção da acessibilidade das pessoas portadoras de deficiência ou com mobilidade reduzida, e dá outras providências..

Brasil. 2015. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Estatudo da Pessoa com Deficiência. Diário Oficial da União de 07/07/2015 (2015). [link] Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência)..

Ministério do Planejamento Orçamento e Gestão BRASIL. 2015. Métricas para avaliação de acessibilidade virtual. [link]

Michele Goulart Massuchin Cecília Nunes de Sá. 2021. Acessibilidade Digital das Universidades Federais Brasileiras: uma perspectiva das relações públicas. In XV Congresso Brasileiro Científico de Comunicação Organizacional e de Relações Públicas. Abrapcorp. [link]

Aline Karoline da Silva Araújo. 2022. Acessibilidade Web para deficientes visuais: uma análise de repositórios institucionais de universidades federais do Nordeste do Brasil. Master’s thesis. [link]

Marina Marconi de Andrade and Eva Maria Lakatos. 2011. Metodologia científica ciência e conhecimento científico, métodos científicos, Teoria, hipóteses e variáveis, Metodologia Jurídica (6 ed.). Atlas.

Departamento de Governo Eletrônico (DGE). 2014. e-MAG - Modelo de Acessibilidade em Governo Eletrônico. [link]

Marcos de Souza and Fernanda Gomes Almeida. 2021. Acessibilidade Web dos sites das bibliotecas das Universidades Federais do Estado de Minas Gerais. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação 19 (2021), e021027–e021027.

Antônio Carlos Gil. 2010. Como elaborar Projetos de Pesquisa (5 ed.). Atlas.

Daniel Alves Lopes. 2022. Acessibilidade Web do sistema de bibliotecas: uma proposta de política de comunicação digital acessível da Universidade Federal do Tocantins (UFT). (2022). [link]

Daniel Alves Lopes and José Lauro Martins. 2022. Acessibilidade Web: uma avaliação do Sistema de Bibliotecas da Universidade Federal do Tocantins. Biblos 36, 2 (2022). [link]

Renato Santos Lourenço. 2021. Acessibilidade nos portais institucionais da Universidade Federal da Paraíba: uma análise da padronização do uso do sistema de gerenciamento de conteúdo Plone. Master’s thesis. [link]

Pierre Corrêa Martin. 2021. Uso de imagem, áudios e vídeos em MOOCs: o “Guia Universalizar “como uma proposta de acessibilidade Web. Master’s thesis. [link]

Eliandro Luiz Minski. 2020. Um estudo sobre acessibilidade nos portais de ingresso dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia. Master’s thesis. Universidade Federal de Pernambuco. [link]

Alberto Dumont Alves Oliveira and Marcelo Medeiros Eler. 2017. Strategies and challenges on the accessibility and interoperability of e-government web portals: A case study on Brazilian federal universities. In 2017 IEEE 41st Annual Computer Software and Applications Conference (COMPSAC), Vol. 1. IEEE, 737–742.

Sabrina de Lima Pereira. 2018. Ambientes digitais informacionais para surdos: uma análise dos sites de bibliotecas universitárias federais brasileiras. [link]

Gabriela Rousani Pinto. 2018. A acessibilidade digital e o direito à educação para pessoas com deficiência visual: uma análise de portais das universidades federais brasileiras. Master’s thesis. [link]

Bárbara A Ramos, Elaine Rangel Seixas, and Flávio Luiz Seixas. 2022. Uma análise de acessibilidade: o Google Sala de Aula. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 381–391. [link]

Zilah Edelburga Chaves dos SANTOS, Rodrigo Oliveira de PAIVA, 2020. Questões sobre acessibilidade digital, bibliotecas universitárias e a pessoa com deficiência em um mundo pandêmico. [link]

Luan Soares Silva, Maria Helena Machado de Moraes, Angélica Conceição Dias Miranda, and Camila de Azevedo Gibbon. 2022. Análise sobre a acessibilidade nos sites das bibliotecas universitárias federais da Região Sul a partir do Modelo de Acessibilidade em Governo Eletrônico -eMAG. In Anais 29° Congresso Brasileiro de Biblioteconomia, Documentação e Ciência da Informação, Vol. 1. 1–14. [link]

Eliara Maria Tavares. 2016. Acessibilidade nos portais das universidades federais: uma análise a partir do uso de Sistemas de Gerenciamento de Conteúdo. Master’s thesis. [link] Instituto de Ciências Sociais Aplicadas.

W3C/WAI. 2018. Essential Components of Web Accessibility. [link]

W3C/WAI. 2022. Authoring Tool Accessibility Guidelines (ATAG). [link]

Web Accessibility Initiative (WAI). 2005. Introduction to Web Accessibility. [link]

Web Accessibility Initiative (WAI). 2023c. About W3C WAI. [link]

Web Accessibility Initiative (WAI). 2023c. Sponsoring WAI. [link]

Web Content Acessibility Guidelines (WCAG). 2018. Diretrizes de Acessibilidade para Conteúdo Web (WCAG) 2.1. [link]
Publicado
16/10/2023
Como Citar

Selecione um Formato
SANTOS, Anna Theresa Carlos Dos; MAIA, Lucinéia Souza. An Analysis of theWeb Accessibility of the Sites of the Brazilian Federal Universities Based on e-MAG. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS (IHC), 22. , 2023, Maceió/AL. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023 .