Engagement and Active Listening in Extension: Awareness Actions on Digital Well-Being in University Extension

Abstract


Introduction: The excessive use of digital technologies has raised concerns about their impacts on university students’ lives. Objective: This work explores the perception of university students at UFC regarding the problematic use of digital technologies and digital well-being, promoting awareness activities. Steps: The experience, developed in the first year of the RITA Project, involved seminars for university students, the application of a diagnostic questionnaire, the creation of an audiovisual miniseries, and interactive lectures in high schools. Results: Key learnings included challenges of engagement, the importance of active listening, and the potential of social media as awareness-raising tools. The actions, initially aimed at higher education students, also reached students from other institutions, contributing to initiatives that integrate university extension and critical refection on the everyday use of technologies.

Keywords: Digital Well-being, Technological Dependence, University Extension, Awareness, Intervention.

References

(011).Lab (2020). Linguagem simples aproxima o governo das pessoas. Como usar? Disponível em: [link]. Acesso em: 07 ago. 2025.

Abeele, M. M. V. e Nguyen, M. H. (2022). Digital well-being in an age of mobile connectivity: An introduction to the special issue. Mobile Media & Communication, 10(2):174–189. DOI: 10.1177/20501579221080899

Abreu, C., Eisenstein, E., e Estefenon, S. (2013). Vivendo esse Mundo Digital: Impactos na Saúde, na Educação e nos Comportamentos Sociais. Artmed Editora, Porto Alegre.

Agresti, A. (2018). Statistical Methods for the Social Sciences. Pearson, 5th edition.

Ali, A. M., Hori, H., Kim, Y., e Kunugi, H. (2021). Predictors of nutritional status, depression, internet addiction, facebook addiction, and tobacco smoking among women with eating disorders in spain. Frontiers in Psychiatry, 12:735109. DOI: 10.3389/fpsyt.2021.735109

Amorim, R. M. (2020). Meu celular, meu vício: um estudo sobre dependência de smartphone nos universitários das instituições públicas de ensino superior do brasil. Dissertação (mestrado em administração), Universidade Federal do Pampa, Santana do Livramento. [link]

Araujo, M. V. A. (2020). Evasão no ensino superior: análises para a FEAAC - UFC. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Econômicas) – Faculdade de Economia, Administração, Atuária e Contabilidade, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza. [link]

Bassani, M. A. L., Martins, G. d. J. A., Rosa, A. K. S., Mamcarz, I. F., e Coimbra, K. J. (2024). Atividade de extensão como ferramenta de conscientização sobre os usos da internet para crianças, adolescentes e adultos. Revista ELO – Diálogos Em Extensão, 13. DOI: 10.21284/elo.v13i.19151

Brasil (2025). Crianças, adolescentes e telas: guia sobre usos de dispositivos digitais. Disponível em: [link]. Acesso em: 08 ago. 2025.

Chen, G. e Lyu, C. (2024). The relationship between smartphone addiction and procrastination among students: A systematic review and meta-analysis. Personality and Individual Differences, 224:112652. DOI: 10.1016/j.paid.2024.112652

Creswell, J. e Guetterman, T. (2018). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Pearson, 6th edition.

Darin, T. (2024). Manual da autonomia digital: bem-estar na experiência do usuário. Editora UFC, Fortaleza.

Fekih-Romdhane, F., Jahrami, H., Away, R., Trabelsi, K., Pandi-Perumal, S., Seeman, M. V., Hallit, S., e Cheour, M. (2023). The relationship between technology addictions and schizotypal traits: mediating roles of depression, anxiety, and stress. BMC Psychiatry, 23(67):1–9. DOI: 10.1186/s12888-023-04563-9

FORPROEX (2012). Política Nacional de Extensão Universitária. Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Instituições Públicas de Educação Superior Brasileiras, Manaus, AM. Disponivel em: [link]. Acesso em: 08 ago. 2025.

Garcia, D. R. N. S. (2021). EVASÃO NO INSTITUTO FEDERAL DE MATO GROSSO DO SUL (IFMS): o Curso Superior de Tecnologia em Sistemas para Internet. Tese de pós-graduação, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Mato Grosso do Sul. [link]

Garcia, I. A., Garcia, H. A., Capobiango, P. B., Mizrahy, J. B., e Azzi, M. G. (2024). Relação entre distúrbios do sono com vício e abuso em tecnologia: impactos gerados na qualidade de vida de jovens adultos. Brazilian Journal of Health Review, 7(3):e70413. DOI: 10.34119/bjhrv7n3-322

JOVINO, A., Costa de Oliveira, C. M., PERES, G., CHIRICO, E., Campos, T., e CUNHA, A. (2024). Dependência digital entre discentes e docentes: uma revisão de literatura para a elaboração de um material educativo. Revista Interagir, 19(126):44–49. DOI: 10.12662/1809-5771ri.126.5592.p44-49.2024

Leite, M. C. (2024). Do entretenimento ao vício. Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Mato Grosso do Sul. [link]

Lima, K., Amorim, B., Orlando, D., Pereira, L., Castelo, P., e Andrade, E. (2024). Smartphone dependence predicts poorer mental health outcomes, eating behaviors, activity levels, and body image: A cluster analysis of brazilian university students. Trends in psychiatry and psychotherapy. DOI: 10.47626/2237-6089-2024-0904

Moretta, T. e Buodo, G. (2020). Problematic Internet Use and Loneliness: How Complex Is the Relationship? A Short Literature Review. Current Addiction Reports, 7(2):125–136. DOI: 10.1007/s40429-020-00305-z

Morita, M., Ando, S., Kiyono, T., Morishima, R., Yagi, T., Kanata, S., Fujikawa, S., Yamasaki, S., Nishida, A., e Kasai, K. (2022). Bidirectional relationship of problematic Internet use with hyperactivity/inattention and depressive symptoms in adolescents: a population-based cohort study. European Child Adolescent Psychiatry, 31(10):1601–1609. DOI: 10.1007/s00787-021-01808-4

Naik, R., Sk, K., e Js, S. (2019). "Mobile Phone Addiction: Symptoms, Impacts and Causes-A Review.". International Conference on Trends in Industrial Value Engineering, Business and Social Innovation. [link]

Nascimento, E., Marques, M., Silva, F., Maia, A., Oliveira, L., e Souza, S. (2022). As consequências do uso de telas digitais para o bem-estar visual dos acadêmicos de graduação no contexto pandêmico de sars-cov-2: uma revisão integrativa. Brazilian Medical Students, 7(10). DOI: 10.53843/bms.v7i10.222

Neris, V. P. A., Rosa, J. C. S., Maciel, C., Carvalho Pereira, V., Galvão, V. F., e Arruda, I. L. (2024). GranDIHC-BR 2025-2035 - GC4: Sociocultural Aspects in Human-Computer Interaction. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems (IHC ’24), New York, NY, USA. Association for Computing Machinery.

Nunes, C. e Darin, T. (2024). Brazilian Portuguese Version of Intrinsic Motivation Inventory (IMI-Teq Br): Towards a Digital Well-Being Culture in Brazil. Journal of the Brazilian Computer Society, 30(1):394–410. DOI: 10.5753/jbcs.2024.4305

Opsenica Kostić, J. e Rand̄elović, K. (2022). DIGITAL DISTRACTIONS: LEARNING IN MULTITASKING ENVIRONMENT. pages 301–304. DOI: 10.36315/2022inpact070

Pestana, H. e Gageiro, J. (2014). ANÁLISE DE DADOS PARA CIÊNCIAS SOCIAIS A Complementaridade do SPSS 6 ª EDIÇÃO Revista, Atualizada e Aumentada MARIA HELENA PESTANA JOÃO NUNES GAGEIRO. DOI: 10.13140/2.1.2491.7284

Picon, F., Karam, R., Breda, V., Restano, A., Silveira, A., e Spritzer, D. (2015). Precisamos falar sobre tecnologia: caracterizando clinicamente os subtipos de dependência de tecnologia. Revista Brasileira de Psicoterapia, 17(2):44–60. [link]

R Core Team (2024). R: A Language and environment for statistical computing (Version 4.4) [Computer software]. [link]. R packages retrieved from CRAN snapshot 2024-08-07.

Rhoden, V., Rhoden, J., Fagundes, G., Toller, E., Azambuja, M., e Rosa, R. (2022). Projeto Encontrão Cultural Digital: promovendo saúde mental e bem-estar em tempos de pandemia. Extensio: Revista Eletrônica de Extensão, 19:193–205. DOI: 10.5007/1807-0221.2022.e80948

Small, G. W., Lee, J., Kaufman, A., Jalil, J., Siddarth, P., Gaddipati, H., Moody, T. D., e Bookheimer, S. Y. (2020). Brain health consequences of digital technology use. Dialogues in Clinical Neuroscience, 22(2):179–187. DOI: 10.31887/DCNS.2020.22.2/gsmall

Sousa, T. F., Ferreira, M. d. S., Barros, G. R., e Farias, G. S. (2020). Efeito da substituição do tempo de tela e atividades físicas no lazer na percepção positiva de saúde de universitários. Revista Brasileira de Atividade Física amp; Saúde, 24:1–9.

The jamovi project (2024). jamovi (Version 2.6) [Computer software]. [link]

Yang, Q. e Gong, X. (2021). The engagement–addiction dilemma: an empirical evaluation of mobile user interface and mobile game affordance. Internet Research, 31(5):1745–1768. DOI: 10.1108/INTR-11-2020-0622

YOUNG, K. S. (1998). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3):237–244. DOI: 10.1089/cpb.1998.1.237

Young, K. S. e Abreu, C. N. (2019). Dependência de internet em crianças e adolescentes: fatores de risco, avaliação e tratamento. Artmed, Porto Alegre.

Zanatta, R. A. F. e Abramovay, R. (2019). Dados, vícios e concorrência: repensando o jogo das economias digitais. Estudos Avançados, 33(96):421–446. DOI: 10.1590/s0103-4014.2019.3396.0021
Published
2025-09-08
N. JÚNIOR, Wilson J.; S. NETO, José F.; PEREIRA, Georgia C.; DARIN, Ticianne G. R.. Engagement and Active Listening in Extension: Awareness Actions on Digital Well-Being in University Extension. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 24. , 2025, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 333-355. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc.2025.10932.