Astra: Exploring Semiotic Engineering and Self-Expression in Interactive Digital Art
Abstract
Introduction: Art and computational technologies have followed convergent paths, enabling the emergence of new artistic trends, such as Interactive Digital Art, which uses interfaces to explore the interactive relationships between the audience and the artwork. Semiotic Engineering studies the communication process between designers and users, aiming to improve communicability in interactive systems. Objective: The objective of this paper is to apply interactive design practices in the creation of an interactive digital artwork. Methodology: The methodological steps combine techniques from the artistic feld and methods from Semiotic Engineering. Results: This resulted in an interactive art product capable of effectively communicating both the messages intended by the artist-designer and the traits of their self-expression.
References
Barbosa, S. e Silva, B. (2010). Interação humano-computador. Elsevier Brasil.
Cornock, S. e Edmonds, E. (1973). The creative process where the artist is amplified or superseded by the computer. Leonardo, 6(1):11–16.
De Melo, D. N. A. e Monteiro, I. T. (2021). Communication and personality: how covid-19 government chatbots express themselves. In Anais do XX Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais. SBC.
De Souza, C. S. (2005). The semiotic engineering of human-computer interaction. MIT press.
Filho, M. d. S. M. e Leitão, D. K. (2013). Interagir é fazer? uma descrição de uma exposição de arte digital e interativa. Cadernos de Campo (São Paulo-1991), 22(22):62–81.
Forny, L. (2006). Arte e interação: Nos caminhos da arte interativa? Razón y Palabra, (53).
Gasparini, P. (2008). Chronique de l’autofiction. Poétique. Éditions du Seuil, Paris, 1 edition.
Green, M. S. (2007). Self-expression. OUP Oxford.
Jeon, M., Fiebrink, R., Edmonds, E. A., e Herath, D. (2019). From rituals to magic: Interactive art and hci of the past, present, and future. International Journal of Human-Computer Studies, 131:108–119.
Leitão, C. F., Silveira, M. S., e de Souza, C. S. (2013). Uma introdução à engenharia semiótica: conceitos e métodos. In IHC, pages 356–358.
Lialina, O. (1996). My boyfriend came back from the war. Disponível em: [link]. Acesso em: 21 de mar. 2023.
Lundby, K. (2008). Digital storytelling, mediatized stories. Peter Lang.
Manovich, L. (2001). The Language of New Media. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts; London, England. 354 p.
Monteiro, I. (2015). Autoexpressão e engenharia semiótica do usuário-designer. Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Monteiro, I., João Filho, V., Bessa, A. K., e Souza, R. (2019). Engenharia semiótica e arte digital interativa: um estudo da autoexpressão do artista-designer. In Anais Estendidos do XVIII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, pages 39–40. SBC.
Neddam, M. (1996). Mouchette. Disponível em: [link]. Acesso em: 21 de mar. 2023.
Norman, D. A. (2013). O Design do dia-a-dia. Rocco, Rio de Janeiro, 1 edition.
Paulo, A. M., Sousa, L. G. C. M., Silva, J. M., e Schiavoni, F. L. (2022). A web como plataforma para criação artística. Revista Eletrônica de Iniciação Científica em Computação, 20(4).
Queiroz, M. J. N. d. (2019). Aplicação de processos de design de interação na criação do ada, um website focado em emoções. (104).
Santaella, L. (2003). Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. Paulus, São Paulo.
Santaella, L. (2018). Arte, ciência & tecnologia: um campo em expansão. Percursos contemporâneos. Realidades da arte ciência e tecnologia.
Silva, M. (2017). Ensaios sobre a autoficção. Matraga-Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, 24(42):732–735.
Venturelli, S. (2017). Arte computacional. Editora UnB.
