Educational technology, interaction and participation: educational robotics from the perspective of HCI and STS studies in Brazil
Abstract
This article, in the context of GranDIHC-BR (2025–2035) initiative, investigates participation in brazilian educational robotics interaction projects. The study aims to contribute to discussions on participation in HCI, pointing to more plural and socially situated practices. Based on an adaptation of the Systematic Literature Review and Content Analysis, the analysis articulates references like Community Participation, STS studies, and Dialogical Education. The findings reveal that participation is often referenced as student involvement, lacking genuinely participatory approaches or practices. Furthermore, the analysis identifies a connection between the valorization of participation and the emergence of protagonism of those involved.
References
Barbora e Silva, Rodrigo (2012). Abordagem crítica de robótica educacional: Álvaro Vieira Pinto e estudos de ciência, tecnologia e sociedade. Dissertação de Mestrado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba.
Bardin, Laurence (1979). Análise de conteúdo. Edições 70.
Borda, Orlando Fals (1999). Orígenes universales y retos actuales de la IAP (investigación acción participativa). Análisis político, 38, p. 71-88.
Casagrande, Emília, & Trentin, Marco A. S. (2020). Função polinomial do 2° grau: uma sequência didática apoiada nas tecnologias digitais e na robótica. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, 11(1), pp. 131-153. DOI: 10.26843/rencima.v11i1.2265.
da Silva Junior, Deógenes P., Alves, D. Daniel, Carneiro, Nayana, Matos, Ecivaldo D. S., Baranauskas, Maria Cecília C., & Mendoza, Yusseli L. M. (2024). GranDIHC-BR 2025-2035-GC1: New Theoretical and Methodological Approaches in HCI. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems. ACM.
de Oliveira, Ana Beatriz, Barboza, Ana Caroline F., Bergamim, Érica G. J., da Silva, Fabíola M., de Alcantara, Glaucio P., & da Silva, Juliana F. (2021). Raciocínio Lógico Atrelado a um Projeto de Robótica Educacional: Desempenhos de Alunos do 7º Ano do Ensino Fundamental. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 22(3), p. 378-386. DOI: 10.17921/2447-8733.2021v22n3p378-386.
de Oliveira, Murilo, Paschoalin, Larissa, Teixeira, Vitor, Amaral, Marília A., & Almeida, Leonelo A. (2023). Thinking Open and Ludic Educational Robotics: Considerations Based on the Interaction Design Principles. In Human-Computer Interaction – INTERACT 2023, volume 14142 of Lecture Notes in Computer Science. Springer, Cham, p. 300-315. DOI: 10.1007/978-3-031-42286-3_18.
Ehn, Pelle, Farías, Ignacio, & Criado, Tomás S. (2018). On the possibility of socialist-democratic design things: Interview with pelle ehn. interviewers: Diseña, (12), p. 52-69. DOI: 10.7764/disena.12.52-69.
Eleamen, Camila de Souza; Martins, Cledenilson S.; Pinto, Danielle M. (2023). Robótica: ferramenta motivacional de inclusão do público feminino. EDUCERE Revista da Educação da UNIPAR, 23(1), p. 425-443. DOI: 10.25110/educere.v23i1.10284.
Feenberg, Andrew (2010). Teoria crítica da tecnologia: um panorama. In A teoria crítica de Andrew Feenberg: racionalização democrática, poder e tecnologia, Dutra, J. A. and Dantes, R., Eds. Editora da UnB, Brasília, p. 97-117.
Freire, Paulo. (2019). Pedagogia do oprimido. 69ª ed. Paz e Terra, Rio de Janeiro.
Gomes, Marcelo C., Barone, Dante A. C., & Horwath, Karla C. (2010). Challenges in an emerging country: A digital divide case using robotics. In Proceedings of the IEEE EDUCON 2010 Conference, Madrid, Spain, pp. 1519-1524. IEEE. DOI: 10.1109/EDUCON.2010.5492376.
Guimarães, Daniel D. S., Silva, Élida A. D., & Barbosa, Fernando da C. (2021). Explorando a matemática e a física com o robô seguidor de linha na perspectiva da robótica livre. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia, 14(1), e24895. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.24895.
Kitchenham, Barbara (2004). Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, 33(2004), p. 1-26.
Linsingen, Irlan von, Bazzo, Walter A., & Pereira, Luiz T. (2003). O que é ciência, tecnologia e sociedade. In Ciência, tecnologia e sociedade: uma introdução ao estudo social da ciência e da tecnologia, Bazzo, W. A., Ed. Editora da UFSC, Florianópolis, p. 119-156.
Machado, Aline Alvares, & Amaral, Marília Abrahão. (2021). Uma análise crítica da competência cultura digital na Base Nacional Curricular Comum. Ciência & Educação (Bauru), 27, e21034. DOI: 10.1590/1516-73132021003.
Machado, Aline Alvares, & Amaral, Marília Abrahão. (2024). Diálogos entre as competências cultura digital e pensamento científico, crítico e criativo na Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Educação, 29, e290006. DOI: 10.1590/s1413-24782024290006.
Mafra, José R. S., Araújo, Carlos A. P., da Ponte Santos, Juliana, & de Meireles, Juliane C. (2017). Ensino de Matemática e a Robótica Educacional: uma proposta de investigação tecnológica na Educação Básica. REMATEC, 12(26), p. 100-114. DOI: 10.35819/rematec.v12i26.3129.
Montero, Maritza (2004). Introducción a la psicología comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos. Paidós, Buenos Aires, Argentina.
Muller, Michael J., Haslwanter, Jean H., & Dayton, Tom (1997). Participatory practices in the software lifecycle. In Handbook of human-computer interaction, Helander, M. G., Landauer, T. K., and Prabhu, P. V., Eds. 2nd ed. North-Holland, Amsterdam, p. 255-297.
Neris, Vânia P., Rosa, Jean C. S., Maciel, Cristiano, Pereira, Vinicius C., Galvão, Vinícius F., & Arruda, Isabela L. (2024). GranDIHC-BR 2025-2035-GC4: Sociocultural Aspects in Human-Computer Interaction. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems. ACM.
Leander C., Amaral, Marília A., Bim, Silvia A., Valença, George, Almeida, Leonelo D. A., Salgado, Luciana C. D. C., Gasparini, Isabela & da Silva, Claudia B. R. (2024). GranDIHC-BR 2025-2035-GC3: Plurality and Decoloniality in HCI. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems. ACM.
Papert, Seymour (2008). Mindstorms: crianças, computadores e ideias poderosas. Trad. de Paulo Valente. 2ª ed. Editora Brasiliense, São Paulo.
Pereira, Roberto, Darin, Ticianne, & Silveira, Milene S. (2024). GranDIHC-BR: Grand Research Challenges in Human-Computer Interaction in Brazil for 2025-2035. In Proceedings of the XXIII Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems. ACM.
Piaget, Jean (2003). Part I: Cognitive Development in Children--Piaget Development and Learning. Journal of Research in Science Teaching, 40(S1), pp. S8-S18. DOI: 10.1002/tea.10103.
Pinheiro, Ricardo S. G., & Soares, Márlon H. F. B. (2022). Colaboração educativa: uma proposta metodológica para ensino e pesquisa baseados na robótica pedagógica, epistemologia genética e educação libertadora. Ciência & Educação (Bauru), 28, e22027. DOI: 10.1002/tea.10103.
Santos, João Paulo da S., Tenório, Alexandro C., & Sundheimer, Michael L. (2018). Visões de Ciência e Tecnologia entre licenciados em física quando utilizam a robótica educacional: um estudo de caso. Investigações em Ensino de Ciências, 23(1), pp. 248-266. DOI: 10.22600/1518-8795.ienci2018v23n1p248.
Santos, Michelle R. A., Amaral, Marília A. & Almeida, Leonelo D. A. As Implicações da Tecnologia Social: uma análise dos atributos da participação comunitária em uma horta escolar. In Amaral, Marília A; Almeida, Leonelo D. A. Almeida; Silva, Maclovia C. da, Beatriz, Marilene Z.; Serafim, Milena P.; Meneghetti, Francis K. (Orgs.) Ciência, tecnologia e sociedade: caminhos para a cidadania sociotécnica. EDUTFPR, Curitiba, PR, p. 91-115.
Spinuzzi, Clay (2002). A Scandinavian challenge, a US response: methodological assumptions in Scandinavian and US prototyping approaches. In Proceedings of the 20th Annual International Conference on Computer Documentation (SIGDOC '02). ACM, p. 208-215. DOI: 10.1145/584955.584996.
Spinuzzi, Clay (2003). Introduction: tyrants, heroes, and victims in information design. In Tracing Genres Through Organizations: A Sociocultural Approach to Information Design. MIT Press, Cambridge, MA, p. 1-18.
Timbane, Alexandre A., Ouro-Salim, Omar, & Rebelo, Ecimara (2018). A importância do uso das ferramentas tecnológicas na Escola SESI SENAI Catalão. Conhecimento & Diversidade, 10(20), pp. 97-115. DOI: 10.18316/rcd.v10i20.4079.
Zanetti Panaggio, Bruna, & Baranauskas, Maria Cecília C. (2019). De consumidores a coautores: Explorando o design participativo de tecnologia tangível em contexto educacional. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(2), pp. 91-114. DOI: 10.5753/rbie.2019.27.02.91.
