From Diagnosis to Solution: Evaluating Accessibility and Usability of a Virtual Tour for Pre-Linguistic Deaf Users

Abstract


Introduction: This article presents the usability and accessibility evaluation of a semi-immersive Virtual Tour Application (VTA) focused on prelingual deaf individuals. Objective: Understand the difficulties they face when using a VTA and to propose solutions to make the experience easier and more intuitive. Methodology or Steps: The research involved heuristic inspection with severity classification and user testing. Results: A total of 34 usability issues and three accessibility issues were identified, with solutions implemented in a functional prototype. Features such as full translation of all textual content into Brazilian Sign Language (Libras), orientation signs, dynamic help, among others, proved effective in supporting user comprehension and autonomy. The results highlight the relevance of accessible design in virtual environments for the inclusion of the deaf community, and the urgency for further research focusing on this type of product.

Keywords: Semi-Immersive Virtual Tour, Pre-Linguistic Deaf, Accessibility, Usability, Virtual Reality

References

Alves, A. D. S. (2012). Estudo do Uso de Diálogos de Mediação para Melhorar a Interação de Surdos Bilíngues na Web. 2012. 142 f. Dissertação (Mestrado em Informática) – Programa de Pós-Graduação em Informática, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

Alves, A. D. S., Ferreira, S. B. L., Veiga, V. S. D. O., Monteiro, I. T., Silveira, D. S. D., Raposo, A. B. (2013). Novas estratégias comunicativas como fator de qualidade na interação de surdos em um sistema organizacional. In: Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais, 12., 2013, Manaus. Anais... Manaus: UFAM, 2013.

Barbosa, P. G. F. (2018). Acessibilidade em museus: um estudo de caso para apoiar a visita espontânea de surdos com o uso da realidade aumentada. 2018. 195 f.

Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Programa de Pós-Graduação em Informática, Departamento de Informática Aplicada, Rio de Janeiro, 2018.

Bernal, P. M. C., Vivó, J. J. C. (2016) Panoramas esféricos estereoscópicos. EGA Expresión Gráfica Arquitectónica, v. 21, n. 28, p. 70-81, 2016.

Brasil. (2023). Ministério dos Direitos Humanos e da Cidadania. Pela primeira vez, PNAD Contínua reúne e disponibiliza dados sobre pessoas com deficiência. 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 1 jul. 2024.

Cavalcante, N. W. F. (2015). Compreensão de conteúdo multimídia na web por deficientes auditivos pré-linguísticos: um estudo de caso com campanhas de saúde. 2015. 142 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), Rio de Janeiro, 2015.

Corradi, J. A. M. (2007). Ambientes informacionais digitais e usuários surdos: questões de acessibilidade. 2007. 214 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista (UNESP) – Campus de Marília, Marília, 2007.

Couto, A. (2015). Como compreender o deficiente auditivo. Rio de Janeiro: Rotary Club do Rio de Janeiro, Comissão de Assistência ao Excepcional, 1985.

De Fino, M., Bruno, S., Fatiguso, F. (2022). Dissemination, assessment and management of historic buildings by thematic virtual tours and 3D models. Virtual Archaeology Review, v. 13, n. 26, p. 88-102, 2022.

Ferreira, S. B. L. (2020). Acessibilidade - Avaliação de Interfaces. Aula 17 da disciplina de Acessibilidade, Programa de Pós-Graduação em Informática, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.

Flor, C. D. S. (2016). Recomendações para a criação de pistas proximais de navegação em websites voltadas para surdos pré-linguísticos. 2016. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico, Florianópolis, 2016. Disponível em: [link]. Acesso em: 8 mar. 2024.

Fu, Y., Fu, T., Tan, H. (2022). Design of Interactive Landscape Virtual Tour System Based on 3D Virtual Reality Technology. In: 2022 IEEE Asia-Pacific Conference on Image Processing, Electronics and Computers (IPEC). IEEE, 2022. p. 1203-1206.

Habeyche, S., Santos, T., Fortes, J., Amorim, A. (2012). Novas formas de divulgação e valorização do patrimônio cultural: estudo de caso no Cemitério Campo Santo, em Salvador - Bahia. In: XXXVI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2012, São Paulo. Anais… [S.l.]: [s.n.], 2012.

Jerald, J. (2015). The VR book: Human-centered design for virtual reality. Morgan & Claypool, 2015.

Kitchenham, B., Charters, S. (2007). Guidelines for performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering. Versão 2.3. EBSE Technical Report EBSE-200701. Keele University, Staffs, UK; University of Durham, Durham, UK, 9 jul. 2007.

Lee, E. A. L., Wong, K. W. (2014). Learning with semi-immersive virtual reality: Low spatial ability learners are more positively affected. Computers & Education, v. 79, p. 49-58, 2014.

Melo, P. (2021). Pandemia leva a realidade virtual para além do mercado de games. TI Inside, 24 ago. 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 03 jan. 2023.

Moran, K., Gordon, K. (2023). How to conduct a heuristic evaluation. Nielsen Norman Group, 25 jun. 2023. Disponível em: [link]. Acesso em: 8 mar. 2024.

Nielsen, J. (1994). Severity ratings for usability problems. Nielsen Norman Group, 1 nov. 1994. Disponível em: [link]. Acesso em: 8 mar. 2024.

Nielsen, J. (2000). Why you only need to test with 5 users. Nielsen Norman Group, 2000. Disponível em: [link]. Acesso em: 1 mar. 2024.

Nielsen, J, Landauer, T. K. (1993). A mathematical model of the finding of usability problems. In: Proceedings of The Interact'93 And Chi'93 Conference on Human Factors in Computing Systems, 1993, Amsterdam, The Netherlands. Anais… New York, NY: Association for Computing Machinery, 1993. p. 206-213.

Oliveira, L. S. (2024). Barreiras e Soluções no Apoio à Acessibilidade e Usabilidade para Pessoas Surdas Pré-Linguísticas em uma Aplicação de Tour Virtual Semi-Imersiva: Um Estudo Exploratório. 2024. 225 f. Dissertação (Mestrado em Informática) – Programa de Pós-Graduação em Informática, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2024. Disponível em: [link]

Parreiras, D. D. J. P. (2021). Design de heurísticas para avaliação de sistemas de realidade virtual semi-imersiva. 2021. 230 f. Tese (Doutorado em Design) – Escola Superior de Desenho Industrial, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 fev. 2024.

Petersen, K, Vakkalanka, S., Kuzniaz, L. (2015). Guidelines for conducting systematic mapping studies in software engineering: An update. Information and Software Technology, v. 64, p. 1-18, 2015.

Rojas, H., Renteria, R., Acosta, E., Arévalo, H., Pilares, M. (2020). Application of accessibility guidelines in a virtual museum. In: 3rd International Conference of Inclusive Technology and Education (CONTIE), 2020, Baja California Sur, Mexico. Anais… New York: IEEE, 2020. p. 73-79.

Sacks, O. (1998). Vendo vozes: uma viagem ao mundo dos surdos. São Paulo, Companhia das Letras, 1998.

Schade, A. (2015). Pilot Testing: Getting It Right (Before) the First Time. Nielsen Norman Group, 5 abr. 2015. Disponível em: [link]. Acesso em: 1 mar. 2024.

Sun, S., Meng, Q., Ma, Y., Ren, Z. (2021). Application of Virtual Reality Technology in Landscape Design. In: International Symposium On Artificial Intelligence And Its Application On Media (ISAIAM), 2021, Xi'an, China, 21 a 23 de maio. Anais… New York: IEEE, 2021. p. 91-95.

Tori, R., Hounsell, M.S. (2020). Introdução a realidade virtual e aumentada. Sociedade Brasileira de Computação, 2020.

World Health Organization (2020). Basic ear and hearing care resource. Geneva: World Health Organization, 25 fev. 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 31 jul. 2024.

World Health Organization (2021). World report on hearing: executive summary.

Geneva: World Health Organization, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 31 jul. 2024.

Zancan, B. A. G., Guerino, G. C., Godoi, T. X., Trindade, D. F. G., Merlin, J. R., Sgarbi, E. M., Ribeiro, C. E. (2018). Accessibility Guidelines For Virtual Environments. In: Universal Access In Human-Computer Interaction. Virtual, Augmented, and Intelligent Environments: 12th International Conference, Uahci 2018, Held as part of HCI International 2018, Las Vegas, NV, USA, 15-20 jul. 2018. Proceedings. Parte II. New York: Springer International Publishing, 2018. p. 171-183.
Published
2025-09-08
OLIVEIRA, Leonardo Santos; FERREIRA, Simone Bacellar Leal; SACRAMENTO, Carolina; REMEDIOS, Sara E. Lobato dos; ALVES, Aline da Silva; SABINO, Fernanda. From Diagnosis to Solution: Evaluating Accessibility and Usability of a Virtual Tour for Pre-Linguistic Deaf Users. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 24. , 2025, Belo Horizonte/MG. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 951-975. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc.2025.10786.