Design Recommendations for Accessible Game Interfaces for Dyslexic Children

  • Esteic J.S Batista Federal Institute of Mato Grosso do Sul
  • Rodrigo G da Silva Federal Institute of Mato Grosso do Sul
  • Renato E de Almeida Federal Institute of Mato Grosso do Sul
  • Kenia S Oliveira Federal Institute of Mato Grosso do Sul

Abstract


This paper is a proposal for design recommendations for educational game interfaces accessible to children diagnosed with dyslexia. For the definition of these recommendations, we draw on Child-Computer Interaction studies, game elements and studies on pedagogical approaches with dyslexic children. The motivation of this work is due to the fact that dyslexia is a relevant subject and should be addressed in the most diverse areas of knowledge, since few games and applications are available to stimulate the teaching-learning process of this audience.

Keywords: guidelines, dislexia, games, interface

References

Esteic Janaina Santos Batista. 2017. Uma Análise de Ambientes de Programação em Blocos com Base em Recomendações de Interação Criança-Computador. Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 1–106. http://br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/7302/5100

Ana Luiza Borba. 2016. Como interagir com o disléxico em sala de aula. Associação Brasileira de Dislexia. http://www.dislexia.org.br/como- interagir- com- o- dislexico- em- sala- de- aula/

Raquel Grilo Oliveira Fernandes. 2016. Escola inclusiva: perceções de professores sobre dislexia, inclusão e estratégias pedagógicas. Ph.D. Dis- sertation. Instituto Politécnico de Viseu, Escola Superior de Educação de Viseu.

International Dyslexia Association IDA. 2002. Uma Análise de Am- bientes de Programação em Blocos com Base em Recomendações de Interação Criança-Computador. International Dyslexia Association. https://dyslexiaida.org/de nition- of- dyslexia/

Patrick W Jordan. 1998. An introduction to usability. CRC Press.

Giselle Massi. 2007. A dislexia em questão. Plexus Editora, Brasil.
Published
2019-10-11
BATISTA, Esteic J.S; DA SILVA, Rodrigo G; DE ALMEIDA, Renato E; OLIVEIRA, Kenia S. Design Recommendations for Accessible Game Interfaces for Dyslexic Children. In: POSTERS & DEMONSTRATIONS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 18. , 2019, Vitória. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 43-44. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc.2019.8393.