Interdisciplinarity and HCI: Possibilities in the Context of Licensure Degrees in Computer Science

  • Igor Felipe Gomes de Lima UFRPE
  • Matheus Carvalho de Melo UFRPE
  • Wellington Eugênio da Silva UFRPE
  • Taciana Pontual Falcão UFRPE

Abstract


 Interdisciplinarity is increasingly seen as fundamental for a solid education, at all levels. In this paper, we analyze instructors’ opinions, motivation and perceived barriers to disseminate interdisciplinary practices, and present existing practices in our graduation courses in the area of Computing. In particular, we focus on the potential of HCI as cross-cutting discipline and how this could be expanded in courses of Licensure in Computer Science. We consider the challenges inherent to different possibilities for interdisciplinarity and the need for rethinking the current structure of higher education. 

Keywords: Interdisciplinarity, Licensure in Computer Science, Human-Computer Interaction, Software Development

References

T.G.S. Augusto e A.M.A. Caldeira. (2016). Dificuldades para a implantação de práticas interdisciplinares em escolas estaduais, apontadas por professores da área de ciências da natureza. Investigações em Ensino de Ciências, 12(1), 139- 154.

L.A.B. Avila, D.V. Matos, A.L.P. Thiele, e M.G. Ramos (2017). A interdisciplinaridade na escola: dificuldades e desafios no ensino de ciências e matemática. Signos, Lajeado, 38(1), 9–23.

S.D.J. Barbosa e B.S. Silva. 2010. Interação humano-computador (1nd. ed.). Elsevier Editora Ltda, Rio de Janeiro

C. Boscarioli et al. (2014). Currículos de IHC no Brasil: panorama atual e perspectivas. Em: Anais do XXII Workshop sobre Educação em Computação

O. O. Brito Junior e Y. P. C. Aguiar (2018). Taxonomia de Critérios para Avaliação de Software Educativo – TaCASE. Em: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.

W. Cybis; A.H. Betiol; R. Faust. (2017). Ergonomia e usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações. Novatec editora

A.B. Kleiman e S.E. Moraes. (1999). Leitura e interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Campinas: Mercado das Letras

Y. Lenoir. (2001). Didática e interdisciplinaridade: uma complementaridade necessária e incontornável. Em: I.C.A Fazenda (org). Didática e interdisciplinaridade. Campinas: Papirus

A.B.S. Marques e Á.H.S. Melo. (2015). Relato de experiência no ensino de IHC em nível de graduação através de uma abordagem interdisciplinar. VI Workshop sobre Ensino de IHC - XIV Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais.

E.S. Matos. (2013). Integração curricular por meio da prática de ensino interdisciplinar em IHC. IV Workshop sobre Ensino de IHC. 25-30

P. Valle, R. Vilela, P. Parreira, A. Inocêncio. (2013) HEDEG - Heurísticas para Avaliação de Jogos Educacionais Digitais. Em: Anais do Nuevas Ideas en Informática Educativa – TISE.

L.A.M. Zaina e A. Álvaro (2013). O ensino de IHC potencializando ideias empreendedoras. Em: Anais do Workshop de Educação em IHC – WEIHC 2013.
Published
2019-10-11
GOMES DE LIMA, Igor Felipe; CARVALHO DE MELO, Matheus; DA SILVA, Wellington Eugênio; PONTUAL FALCÃO, Taciana. Interdisciplinarity and HCI: Possibilities in the Context of Licensure Degrees in Computer Science. In: WORKSHOP ON HCI EDUCATION - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON HUMAN FACTORS IN COMPUTATIONAL SYSTEMS (IHC), 18. , 2019, Vitória. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 82-87. DOI: https://doi.org/10.5753/ihc.2019.8405.