Robotic allied with the STEAM Methodology as a proposal to solve the challenges of Professional Education during the Covid-19 pandemic

  • Jean Mendes Nascimento Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Resumo


The educational environment undergoes constant changes and the teaching methodologies must be updated according to their contexts and in their due times of performance, outdated methodologies end up not being effective if applied in new generations. In the face of the world pandemic scenario presented in 2020, a model of remote classes was adopted following rules of social distance. This article seeks to present an alternative for the formation of students' skills in a technical school in the city of São Paulo. For this, the STEAM methodology is used to develop projects on an online platform based on real simulations of the daily life of the area. At the end, a positive result is presented for the methods approached according to the evaluation of the students participating in the project.

Palavras-chave: STEAM methodology, covid-19, active methodologies

Referências

ZUBIAGA, A.; CILLERUELO, L. Una aproximación a la educación STEAM – Práticas Educativas em la Encrucijada Arte, Ciencia y Tecnología. In: Investigar en psicodidáctica: una realidad en auge. Univerdidad del País Vasco, Bilbao, 2014.

SEGURA, E., KALHIL, J. B. A metodologia ativa como proposta para o ensino de ciências. Revista REAMEC, Cuiabá, 2015.

SILVA, I. O.; ROSA, J. E. B.; HARDOIM, E. L.; NETO, G. G. Educação Científica empregando o método STEAM e um makerspace a partir de uma aula-passeio. In: Latin American Journal of Science Education. Cidade do México, 2017.

LORENZIN, M. P.; BIZERRA, A. F. Compreendendo as concepções de professores sobre o STEAM e as suas transformações na construção de um currículo globatizador para o ensino médio. Revista da SBEnBio, Maringá, 2016.

COSTIN, C. Ensino Técnico e Profissional no Brasil. Estadão, Opinião., São Paulo, 2015. Disponível em: [link]. Acesso em 13 set. 2020.

CARDOSO, C. O Desafio do Ensino Técnico. Carta Capital, Educação. São Paulo, 2012. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/educacao/o-desafio-do-ensino-tecnico. Acesso em 02 jul. 2017.

INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Censo da Educação Básica 2019. MEC, Ministério da Educação, 2019. Disponível em: [link]. Acesso em: 04 de set. 2020.

MOURA, D. H. Educação básica e educação profissional e tecnológica: Dualidade histórica e perspectiva de integração. HOLOS, vol. 2, p. 4-30. Natal, 2007.

BARBOSA, E. F.; GONTIJO, A. de F.; SANTOS F. F. dos. Inovações pedagógicas em educação profissional: uma experiência de utilização do método de projetos na formação de competências. Educ. Tecnol., v. 8, n. 2, p. 06-13. Belo Horizonte, 2003.

DANTAS, F. C. C.; TORRES, R. M. A elaboração de projetos como metodologia de aprendizagem ativa para o ensino de ecologia na educação profissional técnica. Revista Brasileira de Meio Ambiente, v. 8, n. 4, p. 02-13. Recife, 2020.

DIESEL, A.; MARCHESAN, M. R.; MARTINS, S. N. Metodologias ativas de ensino na sala de aula: um olhar de docentes da educação profissional técnica de nível médio. Revista Signos, ano 37, n. 1, p. 153-169. Lajeado, 2016

NASCIMENTO, J. M.; SENA, G. S. Desenvolvimento de jogos empresariais: O aluno como protagonista através de metodologias ativas. In VI Simpósio dos Ensinos Médio, Técnico e Tecnológico: Desafios dos Ensinos Médio, Técnico e Tecnológico: Ações Formativas no Contexto Contemporâneo. São Paulo: CPS, 2019
Publicado
02/12/2020
Como Citar

Selecione um Formato
NASCIMENTO, Jean Mendes. Robotic allied with the STEAM Methodology as a proposal to solve the challenges of Professional Education during the Covid-19 pandemic. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE SOFTWARE LIVRE E TECNOLOGIAS ABERTAS (LATINOWARE), 17. , 2020, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 74-78. DOI: https://doi.org/10.5753/latinoware.2020.18611.