J-Analyzer: A Software for Computer-Assisted Analysis of Antônio Carlos Jobims Songs

  • Carlos Almada Federal University of Rio de Janeiro
  • João Penchel Federal University of Rio de Janeiro
  • Igor Chagas Federal University of Rio de Janeiro
  • Max Kühn Federal University of Rio de Janeiro
  • Claudia Usai Federal University of Rio de Janeiro
  • Eduardo Cabral Federal University of Rio de Janeiro
  • Vinicius Braga Federal University of Rio de Janeiro
  • Ana Miccolis Federal University of Rio de Janeiro

Resumo


The present paper describes structure and functioning of J-Analyzer, a computational tool for assistedanalysis. It integrates a research project intended to investigate the complete song collection by Brazilian composer Antônio Carlos Jobim, focusing on the aspect of harmonic transformation. The program is used to determine the nature of transformational relations between any chordal pair of chords present in a song, as well as the structure of the chords themselves.

Palavras-chave: Music Analysis and Synthesis

Referências

LEWIN, D. (1987). Generalized Musical Intervals and Transformations. New Haven: Yale University Press.

KOPP, D. (2002). Chromatic Transformations in Nineteenth-Century Music. New York: Cambridge University Press.

RINGS, S. (2011). Tonality and Transformation. Oxford: Oxford University Press.

ALMADA, C. etal (2019). An Analytical Methodology for Harmonic Analysis of Antônio Carlos Jobim’s Songs. International Symposium on the Analysis and Theory of Music, 1., Proceedings. Porto.

ALMADA, C. (2017a). Uma proposta teórica visando à aplicação de princı́pios neorriemanianos em música popular. Congresso da Associação Nacional de Teoria e Análise Musical, 4., Proceedings. Florianópolis: UDESC, 20–30.

ALMADA, C. (2017b). Representação geométrica de conduções parcimoniosas de vozes emprogressões harmônicas em música popular. Encontro Nacional da ANPPOM, 27., Proceedings. Campinas: UNICAMP.

KUHN, M. etal (2017). Relações neorriemanianas de acordes de sétima na primeira fase composicional de Antônio Carlos Jobim. Encontro Internacional de Teoria e Análise Musical, 4., Proceedings. São Paulo: USP, 147–183.

ALMADA, C. etal (2018). Uma nova abordagem referente à ocorrência de transformações harmônicas em canções de Antônio Carlos Jobim. Congresso Brasileiro de Música e Matemática, 3., Proceedings. Rio de Janeiro: UFRJ (in press).

JOBIM, A. (2006). Cancioneiro Jobim: Obras escolhidas. Rio de Janeiro: Instituto Antônio Carlos Jobim (Score).

NAGEL, E. and NEWMAN, J. (2001). Gödel’s Proof. New York: New York University Press.

ALMADA, C. (2017b). Gödel-Vector and Gödel-Address as Tools for Genealogical Determination of Genetically-Produced Musical Variants. In: The Musical- Mathematical Mind: Patterns and Transformations. Cham (Switzerland): Springer , 9–16.
Publicado
25/09/2019
Como Citar

Selecione um Formato
ALMADA, Carlos; PENCHEL, João; CHAGAS, Igor; KÜHN, Max; USAI, Claudia; CABRAL, Eduardo; BRAGA, Vinicius; MICCOLIS, Ana. J-Analyzer: A Software for Computer-Assisted Analysis of Antônio Carlos Jobims Songs. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE COMPUTAÇÃO MUSICAL (SBCM), 17. , 2019, São João del-Rei. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 12-16. DOI: https://doi.org/10.5753/sbcm.2019.10416.