A retrospective of the research on musical expression conducted at CEGeME

  • Maurício Loureiro Federal University of Minas Gerais
  • Tairone Magalhaes Federal University of Minas Gerais
  • Davi Mota Federal University of Minas Gerais
  • Thiago Campolina Federal University of Minas Gerais
  • Aluizio Oliveira Federal University of Minas Gerais

Resumo


CEGeME - Center for Research on Musical Gesture and Expression is affiliated to the Graduate Program in Music of the Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), hosted by the School of Music, Belo Horizonte, Brazil, since 2008. Focused on the empirical investigation of music performance, research at CEGeME departs from musical content information extracted from audio signals and three-dimensional spatial position of musicians, recorded during a music performance. Our laboratories are properly equipped for the acquisition of such data. Aiming at establishing a musicological approach to different aspects of musical expressiveness, we investigate causal relations between the expressive intention of musicians and the way they manipulate the acoustic material and how they move while playing a piece of music. The methodology seeks support on knowledge such as computational modeling, statistical analysis, and digital signal processing, which adds to traditional musicology skills. The group has attracted study postulants from different specialties, such as Computer Science, Engineering, Physics, Phonoaudiology and Music Therapy, as well as collaborations from professional musicians instigated by specific inquiries on the performance on their instruments. This paper presents a brief retrospective of the different research projects conducted at CEGeME.

Palavras-chave: Movement and Gesture, Music Expressiveness, Software Systems and Languages for Sound and Music

Referências

Hugo B. Paula, Hani C. Yehia, J. A. Vasconcelos, and Mauricio A. Loureiro. Representing timbre dynamics of a musical instrument: Comparison between GA and PCA. In Machine Learning for Signal Processing XIV - Proceedings of the 2004 IEEE Signal Processing Society Workshop, 2004.

Mauricio A. Loureiro, Hugo B. Paula, and Tairone N. Magalhães. Modelagem da variação do timbre musical utilizando modelos auditivos e mapas de Kohonen. In I Encontro Nacional de Cognição e Artes Musicais, pages 156–163, Curitiba, 2006.

Mauricio A. Loureiro and Hugo B. Paula. Timbre de um instrumento musical: caracterização e representação. Per Musi – Revista Acadêmica de Música, 14:57–81, 2006.

Mauricio. A. Loureiro, Tairone N. Magalhães, Rodrigo C. Borges, Thiago A. M. Campolina, Davi A. Mota, and Hugo de Paula. Segmentação e extração de descritores de expressividade em sinais musicais monofônicos. In III Seminário Música Ciência e Tecnologia, pages 109–125, 2008.

Mauricio. A. Loureiro, Rodrigo C. Borges, Thiago A. M. Campolina, Tairone N. Magalhães, Davi A. Mota, and Hugo De Paula. Extração de conteúdo musical em sinais de áudio para análise de expressividade. In Anais do XVII Encontro da Sociedade Brasileira de Acústica SOBRAC, pages 146–152, Belo Horizonte, 2008.

Mauricio A. Loureiro, Tairone N. Magalhães, Rodrigo C. Borges, Thiago A. M. Campolina, Davi A. Mota, and Hugo B. de Paula. Segmentação automática de sinais musicais monofônicos para análise da expressividade. In Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e PósGraduação (ANPPOM), pages 334–340, 2008.

Thiago A. M. Campolina, Davi A. Mota, and Mauricio A. Loureiro. Expan: a tool for musical expressiveness analysis. In Proceedings of the 2 nd International Conference of Students of Systematic Musicology, pages 24–27, 2009.

Tairone N. Magalhães. Computational Tools and Methods for the Empirical Study of Monophonic Music Performance. Ongoing PhD Thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.

Willy G. Cornelissen. Onset detection in silico. Ongoing Master Thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil, 2019. 170

Mauricio A. Loureiro, Hani C. Yehia, Hugo B. Paula, Thiago A. M. Campolina, and Davi A. Mota. Content analysis of note transitions in music performance. In Proceedings of the 6th Sound and Music Computing Conference, SMC 2009, pages 355–359, 2009.

Mauricio. A. Loureiro, Davi A. Mota, Thiago A. M. Campolina, Euler C. F. Teixeira, Hugo Bastos De Paula, and Hugo B. Paula. O Som entre as Notas: Representação das Transições entre as Notas em Instrumentos Monofônicos. In Anais do XIX Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, pages 581–585, 2009.

Thiago A. M. Campolina. Estudo sobre Transientes em Sinais de Fala e Música. Master thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, 2012.

Rodrigo C. Borges. Um Estudo sobre Classificações Fı́sicas e Perceptivas de Timbres da Escuta Cotidiana, de Sons Sintetizados e de Noise Music. Master dissertation, Universidade Federal de Minas Gerais, 2013.

Thiago A. M. Campolina and Mauricio A Loureriro. Description of Monophonic Attacks in Reverberant Environments via Spectral Modeling. In Paper submitted to Computer Music Multicisciplinary Research Conference, Marseille, France, 2019., Marseille, France, 2019.

Campolina, Thiago A. M. Detecção, análise espectral e caracterização de ataques em instrumentos monofônicos. Ongoing PhD Thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.

Hugo B. Paula, Euler C. F. Teixeira, Raphael A. V. Borges, and Mauricio A. Loureiro. Automatic Gesture Segmentation of a Music Performance Using a Cumulative Dissimilarity Measure. In Brazilian Symposium on Computer Music, number 2005, pages 13–24, 2015.

Euler C. F. Teixeira. Análise Quantitativas da Expressividade Musical com Base em Medidas Acústicas e do Gesto Fı́sico. Master dissertation, Universidade Federal de Minas Gerais, 2010.

Euler C. F. Teixeira, Hani C. Yehia, and Mauricio A. Loureiro. Aspectos metodológicos da Pesquisa em Expressividade Musical a partir de Informação de Movimento Corporal. In Anais do XX Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, pages 1364–1370, 2010.

Euler C. F. Teixeira, Hani Camille Yehia, Mauricio A Loureriro, and Marcelo Wanderley. Motion recurrence analysis in music performances. In SMC Proceedings of Sound and Music compouting Conference 2013, number August, pages 317–322, Stockholm, Sweden, 2013. KTH.

Euler C. F. Teixeira. Motion analysis of clarinet performers. PhD thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, 2014.

Tairone N. Magalhães, Davi A. Mota, and Mauricio A. Loureiro. A individualidade musical na performance: conceitos teóricos, estratégias metodológicas e perspectivas. In Anais do 13 o Simpósio de Cognição e Artes Musicais - SIMCAM 13, pages 270–277, Curitiba, Brazil, 2017.

Gabriel P. Pezzini, Thiago A. M. Campolina, and Mauricio. A. Loureiro. Stochastic Modeling of Expressiveness: Representing the Temporal Evolution of the Descriptors Using HMM Modeling. In SysMus14 – International Conference of Students of Systematic Musicology, pages 1–4, 2014.

Davi A. Mota, Mauricio A. Loureiro, and Rafael Laboissière. Identificação do intérprete a partir de informação de movimento corporal. Anais do XIX Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 2014.

Tairone N. Magalhães. Análise do bending e do vibrato na guitarra elétrica a partir dos descritores de expressividade da ferramenta Expan. Master thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, 2015.

Mauricio A. Loureiro and Davi A. Mota. Caracterização Paramétrica da Agógica na Interepretação Musical. In XXVIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música – Manaus - 2018, pages 1– 10. ANPPOM - Associação Nacional de Pesquisa e Pós- Graduação em Música, 2018.

Mauricio A. Loureiro. Uniformidade e Diversidade em Execução Musical: mesa redonda da ANPPOM discute a agógica. In Sonia Regina Albano de Lima and Martha Tupinambá de Ulhôa, editors, ANPPOM: 30 Anos de Criação, pages 72–89. ANPPOM - UDESC, Florianópolis, 2018.

Tairone N. Magalhães, Davi A. Mota, Aluizio B. O. Neto, Mauricio A. Loureiro. Análise do vibrato e bending na guitarra elétrica. In Anais do XV Simpósio Brasileiro de Computação Musical, pages 36–47, 2015.

Euler C. F. Teixeira, Hani C. Yehia, and Mauricio A. Loureiro. Relating movement recurrence and expressive timing patterns in music performances. Journal of the Acoustical Society of America, 138(3), 2015.

Euler C. F. Teixeira, Mauricio A. Loureiro, Marcelo M. Wanderley, and Hani C. Yehia. Motion Analysis of Clarinet Performers. Journal of New Music Research, 44(2):97– 111, 2015.

Euler C. F. Teixeira and and Hani C. Yehia Mauricio A. Loureiro. Linking movement recurrence to expressive patterns in music performance. In Micheline Lesaffre, Marc Leman, and Pieter-Jan Maes, editors, The Routledge Companion to Embodied Music Interaction, pages 380–387. Routledge Taylor & Francis Group, New York, 2017.

Euler C. F. Teixeira, Mauricio A. Loureiro, and Hani C. Yehia. Expressiveness in Music From a Multimodal Perspective. Music Perception: An Interdisciplinary Journal, 36(2):201–216, dec 2018.

Thaı́s F. Santos. The relationship between ancillary gestures and musical phrase organization: application to flute performance. Phd thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017.

Thais F. Santos, Aluizio B. O. Neto, and Mauricio A. Loureiro. Musical communication of flutists in ensemble performance. In 7th International Conference of Students of Systematic Musicology (SysMus14), pages 1–5, London, 2014.

Thaı́s F. Santos, Raquel S. Carneiro, Aluizio B. O. Neto, and Mauricio A. Loureiro. Construção de uma performance em conjunto a partir de um estudo de parâmetros acústicos. In Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 2015.

G. Knoblich and R. Flach. Predicting the effects of actions: Interactions of perception and action. Psychological Science, 12(6):467–472, 2001.

Rafael Laboissière, Davi A. Mota, Thiago A. M. Campolina, Hani C Yehia, and Mauricio A. Loureiro. Evidence for Self-Other Effects and Structure-Related Attentional Mechanisms in the Primo/Secondo Performances of Clarinetists. In UFMG, editor, Proceedings of the 16th International Conference on Perception and Action (ICPA 2011), Ouro Preto, Minas Gerais, Brazil, 2011.

Davi A. Mota. Análise dos padrões de sincronização em duos de clarineta a partir de parâmetros acústicos e cinemáticos. Master dissertation, Universidade Federal de Minas Gerais, 2012.

Mauricio A. Loureiro, Davi A. Mota, Thiago A. M. Campolina, Hani C. Yehia, and Rafael Labiossière. Acoplamento interpretativo e sincronização em duos de clarinetas. OPUS, 18(2):181–206, 2012.

Davi A. Mota, Mauricio A. Loureiro, and Rafael Laboissière. Influence of expressive coupling in ensemble performance on musicians’ body movement. In Proceedings - 40th International Computer Music Conference, ICMC 2014 and 11th Sound and Music Computing Conference, SMC 2014 - Music Technology Meets Philosophy: From Digital Echos to Virtual Ethos, number September, pages 513–519, Athens, Greece, 2014. The National and Kapodistrian University of Athens.

Davi A. Mota, Mauricio A. Loureiro, and Rafael Laboissière. Gestural interactions in ensemble performance. Routledge Taylor & Francis Group, New York, 2017.

Davi A. Mota, Mauricio A. Loureiro, and Rafael Laboissière. Analysis of synchronization patterns in clarinet duos using acoustic and kinematic parameters. In Favio Shifres, Marı́a Jacquier, Daniel Gonnet, Marı́a Inés Burcet, and Romina Herrera, editors, Actas de ECCoM. Vol. 1 No1, ”Nuestro Cuerpo en Nuestra Música. 11o ECCoM”, volume 1, pages 199–206, Buenos Aires, 2013. SACCoM.

Davi A. Mota. Multi-modal coupling in musical performance. Phd thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, 2017.

Giordano C. O. M. Cornelio. Análise acústica e cinemática da técnica de mudança de posição no contrabaixo acústico. Master’s thesis, 2013.

Aluizio B. O. Neto, Arı́cia Ferigato, Thiago A. M. Campolina, Ravi S. V. Domingues, and Mauricio A. Loureiro. Ferramentas de análise empı́rica e metacognição no processo de interpretação musical. Anais do XII Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais, pages 250–257, 2016.

Aluizio B. O. Neto. Rumo à sala de estudos aumentada: Experiências com suporte computacional para o desenvolvimento técnico e perceptivo na performance musical. Phd thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, 2018.

Arı́cia Ferigato and Mauricio A. Loureiro. Imagética musical e metáfora como recurso ativador/indutor do gesto corporal na interpretação e na performance musical. In Anais do XIII Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais, pages 287–293, curitiba, PR, Brazil, 2017. UFPR.

Arı́cia Ferigato and Mauricio A. Loureiro. Gesto corporal e conteúdo expressivo na construção da performance musical de alunos de harpa. In XXVIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música – Manaus - 2018, pages 1–7. ANPPOM - Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 2018.

Aricia M. Ferigato. Construção da performance na harpa de pedais: relações entre gesto corporal e conteúdo expressivo musical. Ongoing PhD Thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil, 2019.

Alexandre P. Silva. Estudo do legato na clarineta através de parâmetros acústicos e cinemáticos do movimento dos dedos. Ongoing PhD Thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil, 2019.

Alexandre P. da Silva. Captura dos movimentos dos dedos de clarinetistas: descrição dos processos metodológicos. In Anais do IV Simpósio Brasileiro de Pós-Graduandos em música, pages 1095–1104, Rio de Janeiro, RJ, 2016.

Renato R. Lisboa. O uso das válvulas do trombone baixo: questões técnicas do instrumento e suas consequências no repertório, performance e abordagens didáticas. Ongoing Master Thesis, Programa de Pós-Graduação em Música Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil, 2019.

Gustavo M. Oliveira. Influência da velocidade do fluxo de ar na sonoridade do trompete. Ongoing Master Thesis, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Brazil, 2019.

Aline M. André; Cristiano M. A. Gomes; Cybelle M. V. Loureiro. Reliability inter-examiners of the nordoff robbins musical communicativeness scale brazilian version. 2018.

Aline M. André; Cristiano M. A. Gomes; Cybelle M. V. Loureiro. Equivalência de itens, semântica e operacional da versão brasileira da escala nordoff robbins de comunicabilidade musical. OPUS, 23(2):197–215, 2017.

Aline M. André, Cristiano M. A. Gomes, and Cybelle M. V. Loureiro. Escalas nordoff robbins: uma revisão bibliográfica. Percepta-Revista de Cognição Musical, 3(2):117, 2016.

Aline M. André. Tradução e validação da Escala Nordoff Robbins de Comunicabilidade Musical. Master dissertation, 2017.

Aline M. André. Tradução e Validação das Escalas Nordoff Robbins: ”Relação Criança Terapeuta na Experiência Musical Coativa” e ”Musicabilidade, Formas de Atividade, Estágios e Qualidades de Engajamento”. Ongoing PhD Thesis, Programa de Pós-Graduação em Música Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.

Aline M. André and Cybelle M. V. Loureiro. Modos da escuta de pierre schaeffer e escalas nordoff robbins: um estudo de caso. In Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação (ANPPOM), 2019.

Débora L. Gomes and Cybelle Loureiro. Proposta de um aplicativo na hipersensibilidade sonora no autismo. XIII SIMCAM-Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais, 22(2005):8, 2017.

Débora L. Gomes and Cybelle Loureiro. Aplicativo musical na hipersensibilidade sonora nos transtornos do neurodesenvolvimento: Um estudo de revisão, 2017.

Debora L. Gomes. Musical App in Hypersensitivity to Sounds and Neurodevelopmental Disorders: Applicable Strategies. Master Thesis, Programa de Pós-Graduação em Música Universidade Federal de Minas Gerais, 2018.

Rhainara L. C. Ferreira. Validação De Um Protocolo De Avaliação Comportamental De Bebês Prematuros Em Resposta A Estı́mulos Sonoros. Ongoing Master Thesis, Programa de Pós-Graduação em Música Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.

Emily H. P. Ferreira. Como a música pode auxiliar na abdução de braços em pessoas com Paralisia Cerebral. Ongoing Master Thesis, Programa de Pós-Graduação em Música Universidade Federal de Minas Gerais, 2019.

Thais F. Santos Aluizio B. O. Neto, Arı́cia M. Ferigato; Davi A. Mota and Mauricio A. Loureiro. Seminar: Human Movement and Music: capture, representation, analysis. School of Music of the UFMG, June 2017.

Jônatas Manzzolli. Musical expressiveness descriptors: meaning and applications. Restaurante Novo Paladar, Av. Antônio Abrahão Caran, 764 – Pampulha, June 2017.

Luis A. Montanha. Seminar: Technical and learning aspects of clarineta and bass clarinet: sonority, articulation, extended technique. School of Music of the UFMG, October 2017.

SysMus18. In Tairone N. Magalhães and Davi A. Mota, editors, Proceedings of the 11th International Conference of Students of Systematic Musicology, 2018.

NA/CEGeME Group. Performance ApropriAção. 47o Festival de Inverno da UFMG, july 2015. [www.ufmg.br/festivaldeinverno/2015/eventos; www.youtube.com/watch?v=1V0Iv3ZnyGw; accessed 31-Maio-2019].

NA/CEGeME Group. Performance Espaço, Fluxo e Transcendência. 48o Festival de Inverno da UFMG, july 2016. [www.ufmg.br/festivaldeinverno/2016/eventos; accessed 31-Maio-2019].

NA/CEGeME Group. Performance Subverta. 49o Festival de Inverno da UFMG, july 2017. [www.ufmg.br/festivaldeinverno/2017/eventos; www.youtube.com/watch?v=fMQUvOb52Ac; accessed 31-Maio-2019].
Publicado
25/09/2019
LOUREIRO, Maurício; MAGALHAES, Tairone; MOTA, Davi; CAMPOLINA, Thiago; OLIVEIRA, Aluizio. A retrospective of the research on musical expression conducted at CEGeME. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE COMPUTAÇÃO MUSICAL (SBCM), 17. , 2019, São João del-Rei. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019 . p. 165-172. DOI: https://doi.org/10.5753/sbcm.2019.10440.