User-centric analysis of a safe routes solution for urban collectives

  • João Marcos A. M. Ramos UFV
  • Vinícius G. J. Almeida UFV
  • Henrique S. Santana UFV
  • Thais R. M. B. Silva UFV
  • Fabrício A. Silva UFV

Abstract


Context-aware mobility has the potential to make the way we travel more efficient, safer and more sustainable. Among the possible contexts, security, in terms of crime levels in the regions, is one that has been used to calculate safer routes. However, the existing works focus on private vehicles, and do not assess the impact generated for citizens as a whole. In this work, a existing solution for calculating safe routes is evaluated in the context of public bus transport in terms of the impact caused to passengers. The results showed that, in general, changing a bus route to make it safer increases the distance traveled by a few kilometers for most passengers. In addition to this analysis, a tool for extracting scalable mobility flows was also implemented.

Keywords: Mobility Flow, Displacement Analysis, Geospatial Data

References

de Souza, A. and Villas, L. (2020). Vem tranquilo: Rotas eficientes baseado na dinâmica urbana futura com deep learning e computação de borda. In Anais do XXXVIII Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos, pages 351– 364, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Guo, D., Zhu, X., Jin, H., Gao, P., and Andris, C. (2012). Discovering spatial patterns in origin-destination mobility data. Transactions in GIS, 16.

Iqbal, M. S., Choudhury, C. F., Wang, P., and González, M. C. (2014). Development of origin–destination matrices using mobile phone call data. Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 40:63–74.

Kon, F., Ferreira, , Souza, H., Duarte, F., Santi, P., and Ratti, C. (2021). Abstracting mobility flows from bike-sharing systems. Public Transport.

Ladeira, L., de Souza, A., Silva, T., Filho, G. R., Peixoto, M. M., and Villas, L. (2020). Cerva: Roteamento contextual para veículos com risco espaço-temporal. In Anais do XXXVIII Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos, pages 379–392, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Ladeira, L., Souza, A., Pereira, G., Silva, T. H., and Villas, L. (2019). Serviço de sugestão de rotas seguras para veículos. In Anais do XXXVII Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos, pages 608–621, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Montoliu, R., Blom, J., and Gática-Pérez, D. (2011). Discovering places of interest in everyday life from smartphone data. Multimedia Tools and Applications, 62:179–207.

Santos, F. A., Rodrigues, D. O., Silva, T. H., Loureiro, A. A. F., and Villas, L. A. (2017).

Rotas veiculares cientes de contexto: Arcabouço e aná lise usando dados oficiais e sensoriados por usuários sobre crimes. In Anais do XXII Workshop de Gerência e Operação de Redes e Serviços, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Vinícius G. J. Almeida, Thais R. M. Braga Silva, F. A. S. (2022). Se for, vá na paz: Construindo rotas seguras para veículos coletivos urbanos. In Anais do Simpósio Brasileiro de Redes de Computadores e Sistemas Distribuídos, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.
Published
2022-07-31
RAMOS, João Marcos A. M.; ALMEIDA, Vinícius G. J.; SANTANA, Henrique S.; SILVA, Thais R. M. B.; SILVA, Fabrício A.. User-centric analysis of a safe routes solution for urban collectives. In: PROCEEDINGS OF BRAZILIAN SYMPOSIUM ON UBIQUITOUS AND PERVASIVE COMPUTING (SBCUP), 14. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 51-60. ISSN 2595-6183. DOI: https://doi.org/10.5753/sbcup.2022.222874.