Fábrica de Tecnologias Turing: A Strategy for Effective Teaching of Software Engineering
Resumo
The focus on the need for improvements and innovations in the environment and teaching practices is increasingly evident. Mainly in the courses of computer engineering, it is justified by the change of profile of the students and fast evolution of the technologies. This paper presents an academic software factory approach, used as an effective teaching strategy for Software Engineering. In this context, aspects of contributions to the profile of the Software Engineer in relation to interpersonal, specific and scientific skills and competences are discussed. Therefore, it characterizes a active methodology approach, as well as an alternative to enhance the relationship between teaching, research and university extension.
Referências
BLOOM, Benjamin. S. et al. Taxonomy of educational objectives. New York: David Mckay, v. 1, 262 p., 1956.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Computação. Parecer CES/CNE 136/2012, homologação publicada no DOU 28/10/2016, Seção 1, p. 29. Resolução CES/CNE 05/2016, publicada no DOU 17/11/2016, Seção 1, p. 22--24.
FERREIRA, Félix Soares. POCIVI, Viviane Carla Batista (2017). Gestão Ágil de Projetos: Método para Estimativa em Projeto de Software para Fábrica de Software Acadêmica. Revista Ada Lovelace, Disponível em: anais.unievangelica.edu.br/index.php/lovelace, v.1, jan-dez 2017. p. 05--17. ISSN: 2596-3058.
FTT. Fábrica de Tecnologias Turing. Guia Prático de Funcionamento da Fábrica de Tecnologias Turing (FTT). 2018.
LEITE, L. M.; LUCRÉDIO, D. Desenvolvimento de Software utilizando o Framework Scrum: um Estudo de Caso. T.I.S. São Carlos, v. 3, n. 2, p 114--121, 2014. Disponível em: <revistatis.dc.ufscar.br/index.php/revista/article/view/81/75>. Acesso em: Acesso em: 22 de julho de 2019.
MAMEDE S, Schmidt HG, NORMAN GR. Innovations in Problem-based Learning: What can we Learn from Recent Studies? Adv in Health Sci Educ; 2006.
MEDEIROS, V. N.; ANDRADE C. A. R.; ALMEIDA, E. S.; ALBUQUERQUE, J.; MEIRA S. Construindo uma fábrica de Software: da Concepção às Lições Aprendidas. Centro de Informática da Universidade Federal de Pernambuco. 2004. Disponível em: <cin.ufpe.br/~in953/publications/papers/LicoesAprendidasCriacaoFabricaOpenSource.pdf>. Acesso em: 29 de julho de 2019.
MOISES, David B; SANTOS, Hug; SABA, João; ROCHA JUNIOR, Victor; SARINHO, Victor. Integrando as disciplinas de engenharia de software, análise e projeto de sistemas e banco de dados utilizando pbl. CSBC. 2007.
POCIVI, Viviane Carla Batista, et al. A prática interdisciplinar no Curso de Engenharia de Computação do Centro Universitário de Anápolis (UniEVANGÉLICA). CSBC. 2016.
SCHWABER, Ken; SUTHERLAND, Jeff. Guia do Scrum. Disponível em: <scrumguides.org/docs/scrumguide/v1/Scrum-Guide-Portuguese-BR.pdf> Acesso em: 17 de maio de 2019.
UFPA, Universidade Federal do Pará. Faculdade de Engenharia da Computação e Telecomunicações. Fábrica de Software. Disponível em: <fct.ufpa.br>. Acesso em 29 de julho de 2019.
UNIEVANGÉLICA. CENTRO UNIVERSITÁRIO DE ANÁPOLIS. Projeto Pedagógico do Curso de Engenharia de Software. Anápolis/GO, 2018.