Uncovering the Game Design Behind Viral Games: a reflection on emotional aspects
Abstract
Games that achieve viral status attract global audiences, however, the components of Game Design that assist in creating this appeal are still poorly understood. This study seeks to elucidate what these elements are in viral games and understand what makes them attractive. The methodological approach adopted involves the analysis of a variety of viral games, focusing on the Steam platform, in the period from 2020 to 2024. The expectation of the study is to discover that certain game design components are predominant in viral games, assisting in achieving success and popularity.
References
Bethesda Game Studios. (2018). Fallout 76 [Video game]. Bethesda Softworks.
Carless, S. (2022). “Steam sales estimates: why game popularity matters!”. Disponível em: [link]. Acesso em 09 de março de 2024.
Cohen, E. L. (2014). What makes good games go viral? The role of technology use, efficacy, emotion and enjoyment in players’ decision to share a prosocial digital game. Computers in Human Behavior, 33, 321-329.
Cybis, W., Betiol, A. H., & Faust, R. (2017). Ergonomia e usabilidade: conhecimentos, métodos e aplicações. Novatec editora.
Damásio, A. (1996). O erro de Descartes: emoção, razão e cérebro humano. Lisboa: Publicações: Europa-América Damazio, Vera; Mont’Alvão, Cláudia. Design, ergonomia e emoção. Rio de Janeiro: Mauad, 2008. 127 p.
Desmet, P., & Hekkert, P. (2007). “Framework of product experience”. International journal of design, 1(1), 57-66.
Dillon, R. (2010). On the Way to Fun: an emotion-based approach to successful game design. CRC Press.
Franco, R., & Albuquerque, R. (2022). “Design Emocional aplicado ao jogo de aventura ‘Tiny Little Hopes’". In Anais Estendidos do XXI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, (pp. 178-187). Porto Alegre: SBC.
Hekkert, P. (2006). Design aesthetics: principles of pleasure in design. Psychology science, 48(2), 157.
Innersloth. (2018). Among Us [Video game]. Innersloth.
Kinetic Games. (2020). Phasmophobia [Video game]. Kinetic Games.
Klubnika, M. (2024). Reached 1,000,000 Sales. Double or Nothing?. Disponível em: [link]. Acesso em 17 de abril de 2024.
Koster, R. (2013). Theory of fun for game design. " O'Reilly Media, Inc.".
Landfall Publishing. (2024). Content Warning [Video game]. Landfall Publishing.
Lemos, C. F., & Oliveira, A. M. (2018). “Gamearte: A relação jogo/arte e o espaço da mídia no sistema". In V Simpósio Internacional de Inovação em mídias interativas, (pp. 248-256). Gôiania: Media Lab / UFG, 2018.
LKA. (2021). Martha is Dead [Video game]. Wired Productions.
Krippendorff, K. (1989). Product semantics: A triangulation and four design theories.
Product semantic, 89(16), 19-05.
Massive Monster. (2023). Cult of The Lamb [Video game]. Devolver Digital.
Mihelj, M., Novak, D., & Munih, M. (2009, June). Emotion-aware system for upper extremity rehabilitation. In 2009 Virtual Rehabilitation International Conference (pp. 160-165). IEEE.
Mike Klubnika. (2024). Buckshot Roulette [Video game]. Critical Reflex.
Nakamura, J., & Csikszentmihalyi, M. (2009). Flow theory and research. Handbook of positive psychology, 195, 206.
Obedkov, E. (2024). Palworld sells 12 million copies on Steam alone, breaks Game Pass record for third-party game launches. Disponível em: [link]. Acesso em: 20 de março de 2024.
Parker, F. (2013). An art world for artgames. The Journal of the Canadian Game Studies Association 7(11).
Park, M. (2024). Steam smash hit Content Warning has sold over 700,000 copies after giving away 6 million free copies. *PC Gamer*. Disponível em: [link]. Acesso em 12 de abril de 2024.
Pocketpair. (2024). Palworld [Video game]. Pocketpair.
Pressanto, B. P. (2021). “Apontamentos teóricos para o desenvolvimento de jogos independentes de terror com baixo custo de produção”. Apresentado no XX SBGames, Gramado, RS, Brasil, de 18 a 21 de outubro de 2021.
Pretto, N. D. L., & Assis, A. (2008). Cultura digital e educação: redes já. Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Salvador: EDUFBA, 75-83.
Queiroz, S. G., Cardoso, C. L., & Gontijo, L. A. (2009). Design Emocional e Semiótica: caminhos para obter respostas emocionais dos usuários. Estudo em Design, 17(1). ISSN: 1983-196X.
Red Barrels. (2024). Outlast Trials [Video game]. Red Barrels.
Russo, B., & Hekkert, P. (2008). Sobre amar um produto: os princípios fundamentais.
Design, ergonomia e emoção. Rio de Janeiro: FAPERJ/Mauad X.
Silveira, C. (2018). Experiência emocional de usuários como imagens da estrutura vestimentar afro-baiana: uma descrição de requisitos para projeto pautado na emoção. (Tese de doutorado em Artes Visuais). Escola de Belas Artes, UFBA, Salvador.
Schell, J. (2011). A Arte de Game Design: o livro original. Rio de Janeiro: Elsevier. Trad. Edson Furmankkiewicz.
Schulze, C., Schöler, L., & Skiera, B. (2014). Not all fun and games: Viral marketing for utilitarian products. Journal of Marketing, 78(1), 1-19.
Straight Back Games. (2021). Devour [Video game]. Straight Back Games.
SteamDB. (2024). SteamDB [Website]. Disponível em: [link]
Valve Corporation. 2024. Steam [PC]. Disponível em: [link]
Zambon, P. S., & Chagas, C. J. R. (2018). “Produção independente de jogos digitais: o desenvolvedor ‘Lone Wolf’”. Apresentado no XVII SBGames, Foz do Iguaçu, PR, Brasil, de 29 de outubro a 1 de novembro de 2018.
Zeekerss. (2023). Lethal Company [Video game]. Zeekerss.
