Anti-science thoughts in a specific broadcast on the Twitch platform: analysis of comments according to the Collective Subject Discourse
Abstract
This article seeks to identify whether there are anti-science discourses, regarding the Covid-19 pandemic, in a live broadcast of the game League of Legends on Twitch, in 2023. We analyzed the comments from a live stream of the streamer Baiano based on the Collective Subject Discourse methodology. The theoretical basis addresses concepts such as “anti-science”, “misinformation” and “Twitch”, and the sociopolitical context of users of digital platforms. Despite proving to be a viable approach, it was not possible to identify anti-science stances regarding the Covid-19 pandemic in the discourse, given the relaxation of health measures and the decrease in cases after several vaccination campaigns against the infection.
References
Batista, J. C. (2020) “Acesso à (des)informação no Brasil no contexto de pandemia: o posicionamento oficial anticiência e as suas consequentes violações aos direitos humanos fundamentais”. In: Revista UFG, v. 20. [link].
Benetti, M. e Gehrke, M. (2021) “A desinformação no Brasil durante a pandemia de Covid-19: temas, plataformas e atores”. In: Revista Fronteiras – estudos midiáticos, v. 23, n. 2, p. 14-28. [link].
Epstein, I. (1998) “Ciência e Anticiência (apontamentos para um verbete)”. In: Comunicação & Sociedade, n. 29, p.11-33.
Fragoso, S., Recuero, R. e Amaral, A. (2011) “Métodos de pesquisa para internet”. Editora Sulina, Porto Alegre.
Galhardi, C. P. et al. (2020) “Fato ou Fake? Uma análise da desinformação frente à pandemia da Covid-19 no Brasil”. In: Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. suppl 2, p. 4201–4210. DOI: 10.1590/1413-812320202510.2.28922020.
García-Marin, D. e Merino-Ortego, M. (2022) “Desinformación anticientífica sobre la COVID-19 difundida en Twitter en Hispanoamérica”. In: Cuadernos.info, n. 52, p. 24–46. [link].
Lefevre, F.; Lefevre, A. M. C. (2006) “O sujeito coletivo que fala”. In: Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 10, n. 20, p. 517–524. [link].
Lefevre, A. M. C., Crestana, M. F. e Cornetta, V. K. (2003) “A utilização da metodologia do discurso do sujeito coletivo na avaliação qualitativa dos cursos de especialização ‘Capacitação e Desenvolvimento de Recursos Humanos em Saúde-CADRHU’”. In: Saúde e Sociedade, v. 12, n. 2, p. 68–75. [link].
López-Cabarcos, M. Á., Ribeiro-Soriano, D. e Piñeiro-Chousa, J. (2020) “All that glitters is not gold. The rise of gaming in the COVID-19 pandemic”. In: Journal of Innovation & Knowledge, v. 5, n. 4, p. 289–296. [link] X20300408.
Massarani, L. M. et al. (2021) “Infodemia, desinformação e vacinas: a circulação de conteúdos em redes sociais antes e depois da COVID-19”. In: Liinc em Revista, v. 17, n. 1, p. e5689. [link].
Mortensen, T. E. (2018) “Anger, Fear, and Games: The Long Event of GamerGate”. In: Games and Culture, v. 13, n. 8, p. 787–806. [link].
Mussa, I. e Messias, J. (2022) “Os games nas eleições de 2022: desinformação e cultura gamer nas campanhas políticas”. In: Comunicação e ciência: reflexões sobre a desinformação, INTERCOM, São Paulo, p. 126–135. [link].
Oliveira, T. (2020) “Como enfrentar a desinformação científica? Desafios sociais, políticos e jurídicos intensificados no contexto da pandemia”. In: Liinc em Revista, v. 16, n. 2, e5374. DOI: 10.18617/liinc.v16i2.5374 Organização Pan-Americana da Saúde - OPAS. (2021) “Brasil receberá as primeiras vacinas contra COVID-19 por meio do Mecanismo COVAX neste domingo, 21 mar. 2021”. [link].
Organização Pan-Americana da Saúde - OPAS. (2023) “OMS declara fim da Emergência de Saúde Pública de Importância Internacional referente à COVID-19”. [link].
Rezio, L. L. D. S. e Silva, M. L. M. D. (2020) “Discurso anti-ciência: a desinformação como estratégia de ataque à produção científica”. In: Revista UFG, v. 20. [link].
Stanley, J. (2020) “Como Funciona o Fascismo: A política do ‘nós’ e ‘eles’. L&PM, Porto Alegre.
Sullygnome (2023b) “League of Legends - most watched Twitch channels (Portuguese)”. [link].
Sullygnome (2023a) “Most watched games on Twitch” [link].
Tesch, R. (1990) “Qualitative research: analysis types and software tools”. Falmer Press, New York.
Twitch Tracker (2023) “Twitch Statistics & Charts”. [link].
Xu, X.-Y. et al. (2021) “Exploring viewer participation in online video game streaming: A mixed-methods approach”. In: International Journal of Information Management, v. 58, p. 102297. [link].
Zattar, M. (2020) “Competência em Informação e Desinfodemia no contexto da pandemia de Covid-19”. In: Liinc em Revista, v. 16, n. 2, e5391. [link].
