TESSERA: Design and Evaluation of a Board Game on Geometric Transformations

  • Deleon B. R. Silva UFPE
  • Daniel T. Nipo UFPE
  • Sadi S. S. Filho UFPE

Abstract


Geometry plays a fundamental role in developing cognitive skills such as spatial visualization and logical reasoning, both essential for a deeper understanding of the physical world and its representation. For effective Geometry teaching, it is crucial to use instructional resources that aid in content comprehension and enhance spatial visualization. From this perspective, games stand out as valuable tools. This research presents the design of the Tessera board game, developed to support the teaching and learning of geometric transformations, and its evaluation as an educational resource through a Focus Group interview. The results indicate increased engagement and improved content understanding through gameplay.

Keywords: Board Game, Geometric Transformations, High school

References

ALDRICH, Clark. Learning by doing: a comprehensive guide to simulations, computer games, and pedagogy in e-learning and Other educational experiences. San Francisco: Pfeiffer. 2005.

BRASIL. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: SEF/MEC. 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARDERELLI, Fernanda Cristina. A contribuição do lúdico nas séries iniciais do Ensino Fundamental. Trabalho de conclusão de curso. Instituto Superior de Educação Cenecista d e Capivari. Capivari, 2007.

CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow: A psicologia do alto desempenho e da felicidade. Editora Objetiva. Edição revista e atualizada. 2020

DE CARVALHO, C. V. (2015). Aprendizagem baseada em jogos-Game-based learning. In II World Congress on Systems Engineering and Information Technology (pp. 176-181).

DIAS, Cláudia Augusto. Grupo focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas. Informação & Sociedade, v. 10, n. 2, 2000.

GARDNER, Howard. Estruturas Da Mente: A Teoria das Inteligências Múltiplas. 2a Reimpressão, ARTMED Editora, 2002

HUNICKE, R.; LEBLANC, M.; ZUBEK, R. MDA: A Formal Approach to Game Design and Game Research. In: Proceedings of the Challenges. In: GAME AI WORKSHOP, KISHIMOTO, T. M. (Org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 8ª ed. São Paulo: Cortez, 2008.

LOPES, A. V.; CARNEIRO-DA-CUNHA, M.; GUSMÃO, M. B. R. Quem somos? Uma abordagem epistemológica sobre a Geometria Gráfica e suas práticas. Revista Geometria Gráfica, Recife, v. 2, n. 1, p. 5-24, 11 out. 2018.

LOPES, A. V. de F. e; GUSMÃO, M. B. R. de; CARNEIRO-DA-CUNHA, M. Quem somos? O que fazemos? Para onde vamos? Uma reflexão epistemológica sobre a geometria gráfica. RBEG, [S. l.], v. 7, n. 2, 2019. v. 7, n. 2, p. 63-80.

MELO, Sandra de Souza . Transformações da imagem: Isometria, Semelhanças e Projetividades. Appris Editora. 1ª Edição. 2023

NINETEENTH NATIONAL CONFERENCE ON ARTIFICIAL INTELLIGENCE, 2004, [s. L.]. Anais […]. [s. L.]: GAME AI, 2004. Disponível em: [link]. Acesso em 19/08/2024.

NIPO, Daniel; LOPES, Andiara; SILVA, Deleon. Jogos e Geometria no Ensino Médio: um Mapeamento Sistemático. EaD em Foco, v. 14, n. 1, p. e2366-e2366, 2024.

PIMENTEL, F. S. C. (2021). Aprendizagem baseada em jogos digitais: teoria e prática. BG Business Graphics Editora.

SALEN, Katie, ZIMMERMAN, Eric. Rules of Play - Game Design Fundamentals. The MIT Press, 2003 SAVI, R., & Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: benefícios e desafios. Renote, 6.

VIANNA, M. et al. Design thinking: inovação em negócios. Rio de Janeiro: MJV, 2012.
Published
2025-09-30
SILVA, Deleon B. R.; NIPO, Daniel T.; S. FILHO, Sadi S.. TESSERA: Design and Evaluation of a Board Game on Geometric Transformations. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 24. , 2025, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 23-34. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames.2025.8766.