Lullaby of the Past: A Visual Novel for Music Education through Storytelling

  • Henrique Costa Unifeitep
  • Maurilio Martins Campano Junior UEM
  • Gislaine Camila Lapasini Leal UEM
  • Renato Balancieri UEM
  • Felippe Fernandes da Silva Unifeitep / UEM

Abstract


Introduction: Digital games have become increasingly recognized as educational tools, including in music education. However, initiatives that integrate interactive narratives—such as visual novels—into the process of musical learning remain scarce. Objective: This study presents the development of the visual novel Lullaby of the Past, aimed at teaching basic musical concepts through interactive historical storytelling and pedagogical foundations. Methodology: The game was developed using the Ren’Py engine and structured into four narrative arcs covering rhythm, notation, harmony, and historical music figures. The research, with a quantitative and exploratory approach, applied a questionnaire based on the Educational Digital Games Quality Assessment Instrument (IAQJED), adapted to the musical context, involving 28 participants. Results: The findings indicate a positive reception regarding usability, content clarity, and engagement. Over 90% of respondents rated the game 8 or higher, and most expressed interest in continuing to learn music. These results highlight the potential of narrative-driven games as educational resources, fostering a more dynamic and immersive learning experience in music education.
Keywords: Gamification, Visual Novel, Music Education, Storytelling

References

Almeida, F. S., de Oliveira, P. B., e dos Reis, D. A. (2021). A importância dos jogos didáticos no processo de ensino aprendizagem: Revisão integrativa. Research, Society and Development, 10(4):e41210414309–e41210414309.

Barbosa, H. S., da Silva, F. F., Junior, M. M. C., e Aylon, L. B. R. (2023). Jogo educativo no ensino de estrutura de dados: aliando educação 5.0, gamificação e storytelling. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 792–803. SBC.

Biscaia, G. C., da Silva, F. F., Junior, M. M. C., e Aylon, L. B. R. (2024). Daily code: um protótipo de jogo educativo para ensino de programação. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 1212–1222. SBC.

Bristot, P. C., Pozzebon, E., e Frigo, L. B. (2017). A representatividade das mulheres nos games. Proceedings of SBGames 2017, pages 862–871.

Coutinho, I. d. J. e Alves, L. (2016). Instrumento de avaliaçao da qualidade de jogos digitais com finalidade educativa (iaqjed). In Anais do XXXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, pages 1–16.

da Silva Melo, R. C. e Alvarenga, E. C. (2024). Mulheres gamedevs, trabalho e intersecções. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 573–585. SBC.

de Sousa, G. C. e Sobreira, T. A. (2022). Proposta de jogo digital como incentivo ao aprendizado musical: Abordagem lúdica para a experiência prática com a música. In Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 1116–1120. SBC.

Gomes, C., Figueiredo, M., Bidarra, J., e Gomes, J. (2014). Project"flappy crab": an edu-game for music learning.

Maia, D. L., de Carvalho, R. A., e Appelt, V. K. (2021). Abordagem steam na educação básica brasileira: uma revisão de literatura. Revista Tecnologia e Sociedade, 17(49):68–88.

Moratori, P. B. (2003). Por que utilizar jogos educativos no processo de ensino aprendizagem. UFRJ. Rio de Janeiro, 4:1.
Published
2025-09-30
COSTA, Henrique; CAMPANO JUNIOR, Maurilio Martins; LEAL, Gislaine Camila Lapasini; BALANCIERI, Renato; SILVA, Felippe Fernandes da. Lullaby of the Past: A Visual Novel for Music Education through Storytelling. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 24. , 2025, Salvador/BA. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2025 . p. 1478-1488. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames.2025.10075.