Class Struggle: Educational Serious Game

  • Raphael Leite Campos UFRGS
  • Dante Augusto Couto Barone UFRGS

Abstract


Digital Games workers face difficult working conditions that impel them to join unions or to engage in social movements, such as the Game Workers Unite, which has representation even in Brazil. Aiming to raise awareness in the job market, we created a serious educational game called “Fight of Classes” which means “Fight of Classes” in English. The historical-critical pedagogy is adopted as the basis for this elaboration. The pedagogical method is composed of a) moments of problematization of social practice, b) instrumentation, c) catharsis and d) return to social practice. More specifically, the game in its initial phase was developed aiming its use by students in the second semester of the technologist course in digital games at a community university in Brazil. This game is in the evaluation and testing phase and will be applied as an experimental part of a Doctoral thesis in Informatics in Education.
Keywords: Serious Game, Class Struggle, Historical-Critical Pedagogy

References

J. Westar, E. Kwan e S. Kumar, “Developer Satisfaction Survey 2019 Summary Report,” International Game Developers’ Association Inc., California, United States of America, 2019. Acessado: 04 de out. 2021. [Online]. Disponível: [link].

J. Woodcock, Marx no fliperama: Videogames e luta de classes. São Paulo, SP: Autonomia Literária, 2020.

L. O. Sakuda, I. Fortim, (Orgs.), “II Censo da Indústria Brasileira de Jogos Digitais,” Ministério da Cultura: Brasília, 2018. Acessado: 04 de Out. 2021. [Online]. Disponível: [link].

UNITY, “Game Studio Report 2018: The way small independent studios create,” 2018. Acessado: 04 de Out. 2021. [Online]. Disponível: https://unity3d.com/pt/game-studio-report-2018

K. Marx, F. Engels, Contribuição à crítica da economia política (Prefácio), São Paulo, Expressão Popular, 2008.

K. Marx, F. Engels, A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas, São Paulo: Boitempo editorial, 2015.

D. Saviani, Escola e Democracia, Edição Comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

L. Saldanha, M. Pinto, P. D. Ferreira, “Unmanned: dimensão cívica e política de um videojogo.” Revista Lusófona de Educação, n. 40, p. 181-197, 2018. Acessado: 14 jul 2021. [Online]. Disponível: https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6450

H. Santos, et al., "Videojogos do oprimido": Contributos para o desenvolvimento de um framework freiriano. Educação, Sociedade e Culturas, v. 54, p.175-194, 2019. Acessado: 13 set 2021. [Online]. Disponível: [link].

A. Cheptulin, A Dialética Materialista, A. Dialética. categorias e leis da dialética, São Paulo: Alfa, 1982.

R. L. Da Costa, M. A. R. De Souza, A. H. Thereza Júnior, “Materialismo Histórico-Dialético e pesquisas em Informática na Educação,” in Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Pesquisa Qualitativa, vol. 3. Porto Alegre: SBC, 2020. (Série Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação, v.3). Acessado: 30 Jul. 2021. [Online]. Disponível em: https://metodologia.ceie-br.org/wp-content/uploads/2018/10/livro3_cap5_MHD.pdf

R. E. De O. Santos, “Pedagogia histórico-crítica: que pedagogia é essa?,”, Horizontes, v. 36, n. 2, p. 45-56, 2018. Acesso: 4 de Out. 2021. [Online]. Disponível: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i2.520.

M. de S. Dozol, “Concepção histórico-crítica da educação: duas leituras,” Perspectiva, v. 12, n. 21, p. 105-118, 1994. Acessado: 4 de Out. 2021. [Online]. Disponível: https://doi.org/10.5007/%25x

F. F. Dillenburg. “O indivíduo, a educação e a crise econômica segundo Karl Marx,”, Revista Dialectus, Fortaleza, ano 1, n. 1, p. 17-37, jul./dez. 2012. Acessado: 30 Jul. 2021. [Online]. Disponível: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/21937.

M. L. Iasi, “Educação, consciência de classe e estratégia revolucionária,” Perspectiva, v. 31, n. 1, 2013. Acessado: 30 Jul. 2021. [Online]. Disponível: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2013v31n1p67

M. L. Iasi, Ensaios sobre consciência e emancipação, São Paulo: Expressão Popular, p. 11-46, 2007.

F. Alves, Gamification: Como criar experiências de aprendizagem engajadoras, DVS editora, 2014.

K. M. Kapp, L. Blair, R. Mesch, The Gamification of Learning and Instruction Fieldbook: Ideais into Practice. John Wiley & Sons, Inc, 2014.

R. P. Fraga, G. Perez, e F. Damin, “Situating gamification in relation to other game based concepts: A systematic review,” In Proceeding of the 14th Contecsi, São Paulo – SP, 2017, p.1523-1544. Acessado: 10 Set 2021. [Online]. Disponível: http://www.contecsi.tecsi.org/index.php/contecsi/14CONTECSI/paper/view/4580/2893

R. N. R. de Oliveira, R. V. da Rocha, "Modelo Conceitual para Planejamento da Avaliação em Jogos Sérios", in SBGames 2020, Recife - PE, 2020. Acessado: 30 Jul. 2021. [Online]. Disponível: https://www.sbgames.org/proceedings2020/EducacaoFull/209743.pdf

M. M. Alhammad, A. M. Moreno, “Gamification in software engineering education: A systematic mapping,” Journal of Systems and Software, v. 141, p. 131-150, 2018. Acessado: 30 Jul. 2021. [Online]. Disponível: https://doi.org/10.1016/j.jss.2018.03.065

L. M. dos Santos, J. T. Caldas Filho, J. L. Cavalcanti, M. I. M. dos Santos, "Liberte a Rosa: jogo enigmático com reflexão sobre relacionamentos abusivos," in SBGames 2020, Recife - PE, 2020. p. 1-388–416. Acessado: 30 Jul. 2021. [Online]. Disponível: https://www.sbgames.org/proceedings2020/EducacaoFull/209455.pdf
Published
2021-10-18
CAMPOS, Raphael Leite; BARONE, Dante Augusto Couto. Class Struggle: Educational Serious Game. In: EDUCATION TRACK – FULL PAPERS - BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTER GAMES AND DIGITAL ENTERTAINMENT (SBGAMES), 20. , 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021 . p. 499-508. DOI: https://doi.org/10.5753/sbgames_estendido.2021.19683.